Porozumienie umożliwi wzajemne wsparcie w realizacji projektów badawczych, wynalazczych i innych naukowych przedsięwzięć przy wykorzystaniu zasobów kompleksu GEO-3EM oraz przede wszystkim ma pomóc w zwiększeniu liczby zawodowych kierowców w naszym kraju.
– Politechnika Wrocławska przykłada dużą wagę do tego typu umów. Business Centre Club to nasz uznany i sprawdzony parter w wielu projektach i cieszę się, że sformalizowaliśmy dziś współpracę w obszarze transportu. Naszym zadaniem jako uczelni technicznej jest nie tylko prowadzenie badań i kształcenie studentów, lecz także świadczenie usług dla gospodarki właśnie poprzez taką kooperację – powiedział przed podpisaniem umowy prof. Cezary Madryas, rektor Politechniki Wrocławskiej.
Z myślą o zawodowych kierowcach
Współpraca z BCC będzie dotyczyć m.in. składania wspólnych wniosków o granty na badania, organizowania praktyk i szkoleń dla studentów oraz przyszłych kierowców, także uczniów profilowanych szkół średnich.
– Podpisanie tego porozumienia ułatwia prowadzenie kolejnych wspólnych projektów na linii uczelnia–biznes. Niestety tych dwóch światów nie będziemy w stanie szybko połączyć, bo w naszym kraju zbyt długo działały one niezależnie. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest tworzenie na ich styku nowych obszarów współpracy, które przyniosą realne efekty – dodał Marek Woron, wiceprezes zarządu Związku Przedsiębiorców Business Centre Club.
Pomocą w realizacji zadań będzie nowoczesne Laboratorium Dynamiki i Bezpieczeństwa Pojazdów, które działa w budynku GEO3-EM przy Wydziale Mechanicznym. Znajduje się w nim m.in. pełnowymiarowa kabina pojazdu ciężarowego zamontowana na robocie równoległym – heksapodzie o sześciu stopniach swobody – kabina ta porusza się i wychyla we wszystkich kierunkach.
– W laboratorium prowadzone są badania poświęcone symulacjom samochodów ciężarowych i autobusów. Dzięki temu może sprawdzać umiejętności kierowców np. w trudnych warunkach drogowych czy w niezwykle stresujących sytuacjach. Otwierając laboratorium rozpoczęliśmy tym samym badania z zakresu psychologii transportu, a więc dziedziny związanej m.in. z bezpieczeństwem ruchu drogowego – wyjaśnia dr hab. inż. Zbigniew Sroka, prof. uczelni z Katedry Inżynierii Pojazdów Wydziału Mechanicznego PWr.
Stanowisko umożliwia m.in. symulację jazdy pojazdem w wirtualnym świecie poprzez wyświetlenie zaprogramowanego obrazu na 240-stopniowym ekranie. Naukowcy mają dzięki temu możliwość sprawdzenia reakcji kierowcy w dowolnym miejscu i warunkach.
Źródło: PWr