– Największa trudność, czyli zdobycie decyzji środowiskowej już za nami. Jej uzyskanie zajęło nam 4,5 roku. Inwestycja będzie realizowana z budżetu miasta Wrocławia, a obecnie zaplanowany koszt to 230 mln zł – mówił na początku września Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Inwestycja będzie prowadzone w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwszym zadaniem przyszłego wykonawcy będzie wykonanie dokumentacji projektowej, a więc musi uzyskać także niezbędne uzgodnienia. Na szczęście najtrudniejsza z decyzji administracyjnych, decyzja środowiskowa, jest już wydana. Mimo to projektowanie potrwa nawet kilkanaście miesięcy. Dopiero potem rozpocznie się budowa, która – według obecnych szacunków – powinna zakończyć się w 2021 r. Najpóźniej wiosną 2018 r. miasto chce podpisać umowę z firmą, który złoży najkorzystniejszą ofertę.Termin składania ofert wyznaczony jest na 23 listopada tego roku. Przy tego rozmiaru inwestycjach trzeba się jednak liczyć z przesunięciem terminu.
3,5 km nowej drogi
Aleja Wielkiej Wyspy będzie trasą jednojezdniową z obustronnymi chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Łącznie 3,5 km nowej drogi połączy ulicę Krakowską z ulicą Mickiewicza, krzyżując się również z ulicami Olszewskiego i Dembowskiego. Na razie nie powstanie natomiast skrzyżowanie nowej trasy z ulicą Międzyrzecką, które oprotestowali mieszkańcy. Przez Aleję będzie wytyczona linia autobusowa.
– Nowa droga ma przede wszystkim odciążyć komunikacyjnie Biskupin. Powstaje połączenie z południem Wrocławia. Łatwiejsza będzie obsługa atrakcji turystycznych w tym rejonie, takich jak Hala Stulecia czy Ogród Zoologiczny – mówi Elwira Nowak, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej ds. Eksploatacji.
110. most we Wrocławiu
Aleja Wielkiej Wyspy będzie 110. mostem we Wrocławiu. – Most nr 109 jest już prawie wybudowany na obwodnicy Leśnicy. Do tego mamy w mieście 33 kładki. Cieszymy się, że udało nam się dotrzeć do tego momentu, kiedy możemy ogłosić przetarg na ten piękny obiekt, który będzie przeprawą przez dwie rzeki: Oławę i Odrę – dodaje Jarosław Krauze, szef Klubu Radnych Rafała Dutkiewicza.
– Ponad cztery lata staraliśmy się uzyskać prawomocną decyzję środowiskową, która była wiele razy oprotestowana. W tym czasie marzyliśmy o tym, żeby móc ogłosić przetarg na to wielkie przedsięwzięcie i wreszcie możemy powiedzieć, że robimy milowy krok w stronę budowy Alei Wielkiej Wyspy – kończy Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.
Historia Alei Wielkiej Wyspy
Początki przygotowań jednojezdniowej Alei Wielkiej Wyspy to przełom 2011 i 2012 r. Wniosek o decyzję środowiskową został złożony 30 stycznia 2012 r. Decyzja określająca środowiskowe uwarunkowania została wydana przez WŚiR 31 lipca 2013 r. Zaskarżyły ją do Samorządowego Kolegium Odwoławczego stowarzyszenia: Akcja Park Szczytnicki i Przyjazna Wyspa. 20 marca 2014 r. SKO utrzymał w mocy wydaną decyzję środowiskową. Następnie stowarzyszenia wniosły skargi na decyzję SKO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. WSA 22 września 2014 r. utrzymało w mocy decyzję SKO. I tym razem stowarzyszenie Akcja Park Szczytnicki złożyło skargę kasacyjną od wyroku WSA do Naczelnego sadu Administracyjnego w Warszawie. Rozprawa przed NSA w Warszawie odbyła się 15 marca 2016 r. – decyzja środowiskowa dla Alei Wielkiej Wyspy została utrzymana w mocy. Uzasadnienie pisemne wyroku dostarczono 20 maja 2016 r.
W kwietniu 2016 r. Wydział Zarządzana Funduszami złożył wniosek o środki UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W grudniu 2016 r. miasto otrzymało informację, że AWW nie otrzyma dofinansowania, ponieważ nie będzie drogą krajową. Stąd decyzja o finansowaniu tej inwestycji z budżetu miasta.