Odzyskane arcydzieło malarstwa
„Madonna pod jodłami” jest jednym z najcenniejszych arcydzieł, jakie znajdują się we Wrocławiu (na co dzień obejrzymy obraz Cranacha w Muzeum Archidiecezjalnym) i jest to skarb tym większy, że odzyskany dzięki wieloletnim staraniom. Zaginione podczas wojny w rzeczywistości od 1947 roku było najpierw w Niemczech, potem w wielu krajach, wreszcie zostało oddane Wrocławiowi przez prywatnego kolekcjonera. Wrocławiowi, ponieważ Lucas Cranach Starszy malował swoją pracę w 1510 roku z przeznaczeniem dla Katedry Wrocławskiej. O skomplikowanych losach „Madonny pod jodłami” opowiedzą historyk sztuki dr Dariusz Galewski i były dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego – Krzysztof Kanton.
Muzyka śląskiego renesansu
Wykład uzupełni, jak zawsze w przypadku Wieczorów Tumskich, część muzyczna. Tym razem wyjątkowa, bo zespół Ars Cantus, wrocławska formacja muzyki dawnej, przygotował utwory z Kodeksu Wrocławskiego z 1498 roku. Te kompozycje znalazły się na nowym krążku Ars Cantus, który będzie można także kupić po koncercie. Czym jest Kodeks Wrocławski? Niezwykłym świadectwem śląskiej kultury muzycznej okresu renesansu, w którym znalazło się aż 90 kompozycji wielogłosowych (dla dwóch do pięciu głosów) autorstwa często działających na Śląsku mistrzów – motety na Boże Narodzenie, Wielkanoc, cykle mszalne.
Początek wykładu połączonego z koncertem w niedzielę 29 marca o 18.00 w Auli Papieskiego Fakultetu Teologicznego (pl. Katedralny 1). Wstęp jest wolny.