Projekt nowej instrukcji trafił właśnie do motorniczych. Zapoznają się oni z dokumentem, do którego w ciągu najbliższych dwóch tygodni mogą wnieść swoje uwagi. Poprzednia instrukcja powstała w kwietniu 2012 roku. Od tego czasu wiele we wrocławskiej komunikacji miejskiej się zmieniło. Powstało na przykład Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym. Dyspozytorzy Centrali Ruchu korzystają z nowoczesnych systemów, np. mapy lokalizującej pojazdy w czasie rzeczywistym, mają też podgląd z monitoringu miejskiego i kamer w pojazdach. W mieście działa system ITS sterujący sygnalizacją świetlną.
Pracował cały zespół
- W związku z tymi wszystkimi nowinkami zmieniają się wytyczne związane z codzienną pracą motorniczych. A te opisywane są właśnie w instrukcjach wewnętrznych dla kierujących – wyjaśnia Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. przewozów i eksploatacji. – Instrukcja dla motorniczych to 80 stron, na których znajdują się wszystkie informacje dotyczące pracy motorniczego. Zawsze w razie wątpliwości motorniczy może sięgnąć po ten dokument, bo wiedza przekazywana na kursie, szkoleniach jest tu zebrana w jednym miejscu. Motorniczy przeczyta w instrukcji na przykład jak zachować się, gdy pasażer zasłabnie albo co zrobić w przypadku awarii – dodaje dyrektor Ferenz.
Nad zmianami pracował wieloosobowy zespół, po to, by przyjrzeć się od nowa wszystkim zapisom z każdej dziedziny. Zmiany są liczne, ale najważniejsze są te, które mają za cel poprawę jakości obsługi pasażera. - W projekcie nowej instrukcji znalazły się zapisy mówiące o tym, jak postępować z pasażerem o specjalnych potrzebach. O tym, że motorniczy, który widzi osobę starszą, kobietę w widocznej ciąży czy osobę na wózku ma obowiązek pomóc jej wejść do pojazdu (poza wniesieniem wózka inwalidzkiego) i odjechać dopiero wówczas, gdy osoba ta bezpiecznie zajmie miejsce. Doprecyzowano też przepisy mówiące o tym, że w razie nieplanowanego zatrzymania (awaria, wypadek), motorniczy ma obowiązek na ostatnim przystanku przed zmianą trasy powiadomić pasażerów o jej dalszym przebiegu, np. poprzez zestaw nagłośnieniowy lub bezpośrednio – wylicza Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowa MPK.
Zwiększą prędkość pod wiaduktami
W nowej instrukcji znalazły się też propozycje zwiększenia prędkości pod wiaduktami. Motorniczowie mówili, że wcześniejsze przepisy miały negatywny wpływ na ich punktualność. MPK znalazło rozwiązanie i umieści specjalne znaki określające prędkości pod poszczególnymi wiaduktami dla tramwajów. Tam, gdzie znaków nie będzie, motorniczowie będą mogli poruszać się z prędkością adekwatną do warunków i przepisów ruchu drogowego.
W nowej instrukcji mają też znaleźć się zapisy zwiększające bezpieczeństwo pasażerów, np. zakaz korzystania z urządzeń nie będących na wyposażeniu kabiny motorniczego. To oznacza, że motorniczy w trakcie jazdy nie będzie mógł rozmawiać przez telefon komórkowy, nawet jeśli korzysta z zestawu głośnomówiącego.
- Chodzi o to, by motorniczy był w pełni skoncentrowany na swojej pracy – podkreśla dyrektor Ferenz. Nowa instrukcja została przekazana do konsultacji także organizacjom związkowym. Po tym, jak dokument zostanie oficjalnie przez spółkę przyjęty, rozpoczną się prace nad instrukcją dla kierowców. opracował:JK