Dziewięć firm chce projektować tramwaj na Nowy Dwór

Aż dziewięć biur projektowych złożyło swoje oferty w ogłoszonym przez Wrocławskie Inwestycje przetargu na projekt połączenia tramwajowo-autobusowego między centrum a Nowym Dworem. Ceny wahają się od niespełna 2 mln zł do prawie 5,5 mln zł. 

  • wizualizacja archiwalna


Zadanie nie jest łatwe. Chodzi o opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej wraz z wariantami, dla wybranych odcinków trasy oraz projektu budowlanego i projektów wykonawczych z uzyskaniem wszelkich decyzji, uzgodnień i pozwoleń oraz pełnienie nadzoru autorskiego w ramach budowy wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej, łączącej osiedle Nowy Dwór z Centrum Wrocławia. Inwestorowi nie zależy tylko na rozwiązaniach technicznych. Projektant musi przedstawić komplet zezwoleń administracyjnych niezbędnych do realizacji. W tym najtrudniejszego do zdobycia – decyzji środowiskowej.

Chętni na wykonanie projektu pochodzą z całej Polski i zagranicy. Najtańszą ofertę złożyła warszawska spółka Schuessler-Plan Inżynierzy, która jest powiązana z niemieckim biurem projektowym (cena 1 985 220 zł i, drugie kryterium, 80 pobytów na budowie w ramach nadzoru autorskiego). Po piętach depcze im znany we Wrocławiu krakowski Progreg (2 108 835 zł i także 80 pobytów). Oferty poniżej trzech milionów złożyły jeszcze: BBF sp. z o.o. z Poznania (2 298 198 zł i 50 pobytów), znana z projektów kolejowych, która występuje tu w konsorcjum, francuska SYSTRA SA (2 458 506 zł i 80 pobytów) i Multiconsult Polska sp. z o.o. z Warszawy (2 699 850 zł i 30 pobytów).

Nieco drożej ceni się Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem (3 408 822 zł i 80 pobytów). A dwie firmy wyceniły swoje usługi powyżej czterech milionów: znany we Wrocławiu z licznych projektów Egis Polska Inżynieria (4 695 771 zł i 80 pobytów) oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Gdańsku (4 900 834 zł i 60 pobytów). Stawkę zamyka spółka Transprojekt Gdański (5 490 474 zł i 80 pobytów). Komisja przetargowa nie tyle ma w czym wybierać, bo kryteria są jasne, natomiast ma sporo dokumentów do przejrzenia. Jest to o tyle istotne, że już w maju Wrocławskie Inwestycje chciałyby podpisać kontrakt z wykonawcą, tak by do końca przyszłego roku zgromadzić komplet dokumentacji. Środki na realizację, ok 180 mln zł, są w budżecie miasta zaklepane na lata 2018-2019, zatem budowę można by teoretycznie rozpocząć nawet w przyszłym roku.

Przypomnijmy, projekt ma być podwaliną dla planowanego połączenia wydzieloną trasą, dostępną zarówno dla tramwajów, jak i autobusów. Jej długość to ok. 5 km. Częściowo jej przebieg jest zupełnie oczywisty. Na ul. Strzegomskiej, od Rogowskiej do Gądowianki, wpasuje się w wydzielony buspas, a potem ma przebiegać wzdłuż ulic Strzegomskiej i Robotniczej. Projektanci muszą do tego zaproponować rozwiązania techniczne dla pętli, która ma być zlokalizowana u zbiegu Rogowskiej ze Strzegomską, dla wiaduktu nad torowiskiem kolejowym, niedaleko połączenia Strzegomskiej i Robotniczej, oraz włączenie nowego torowiska w istniejącą sieć, w obrębie pl. Orląt Lwowskich.
ram

Zgłoś uwagę