Telefon o numerze: 512 198 939 jest czynny od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 20.00. Dyżurują przy nim pracownicy socjalni z dużym doświadczeniem zawodowym. Rozmówca ma zagwarantowaną anonimowość i dyskrecję.
Najpierw całodobowy telefon zaufania MOPS uruchomił w grudniu na próbę. Elżbieta Olber, wicedyrektor wrocławskiego MOPS przyznaje, że niewiele było wtedy telefonów. Teraz można dzwonić do godz. 20.00. – Chcieliśmy wyjść poza godziny pracy naszej instytucji i dać ludziom możliwość kontaktu w późniejszych godzinach. Chcemy zobaczyć, na ile taki telefon będzie potrzebny – wyjaśnia.
Gdy dzieje się krzywda
Telefon zaufania ma być doraźną pomocą dla osób, które są w ciężkiej sytuacji życiowej np. materialnej, rodzinnej, mają problemy natury psychologicznej, ale z różnych powodów nie chcą lub nie mogą się nimi podzielić z rodziną, przyjaciółmi lub przedstawicielami instytucji publicznych. Mogą też na niego telefonować mieszkańcy, którzy chcą interweniować w cudzej sprawie, gdy widzą, że komuś dzieje się krzywda. I takie telefony się zdarzają.
Ogółem od 7 do 16 stycznia pracownicy dyżurujący przy telefonie zaufania odebrali 16 połączeń. Część z nich dotyczyła spraw bieżących np. pytań o tzw. becikowe, ktoś skarżył się na złośliwą, jego zdaniem, sąsiadkę.
– Sześć spraw stanowiły prośby o ukierunkowanie działań, bo np. mąż się wyprowadził, a żona nadużywa alkoholu, albo siostra źle się prowadzi i jest agresywna itp. – podaje przykłady Elżbieta Olber.
Podkreśla, że najważniejsza grupa telefonów i najcenniejsza dla MOPS to prośby o interwencje. Te dotyczyły akurat rodzin z dziećmi i osoby starszej. – Telefonujący zgłaszali, że słyszą u sąsiadów odgłosy libacji i płacz dzieci. W jednej z tych spraw była już interwencja policji, fakty się potwierdziły i skierowano wniosek do sądu – opowiada wicedyrektor MOPS.
Przez telefon mniej się wstydzą
Niektóre ze zgłoszeń poszły do rozpoznania do terenowych pracowników socjalnych. – Dla nas to bardzo ważne sprawy, bo rozmówcy niekoniecznie chcą do nas przyjść, a przez telefon mają więcej odwagi. Im więcej informacji do nas dociera, tym lepiej, bo większej liczbie osób można pomóc – przyznaje Elżbieta Olber. Dlatego widzą potrzebę istnienia telefonu zaufania. – Nie wiemy jeszcze tylko, czy ten telefon ma być ogólnie do wszystkich zgłoszeń, czy będzie adresowany do konkretnych zadań – dodaje.
Telefon zaufania 512 198 939 jest czynny od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 20.00.