50 km trasy E 59 od granicy województwa do Wrocławia już w najważniejszym zakresie zakończono. We Wrocławiu widać już sporo tego efektów, m.in. nowy wiadukt nad ulicą Grabiszyńską – jedna konstrukcja. Jednak teraz prace wejdą w kluczową fazę, bo obejmą przebudowę dwóch torów położonych na sąsiednim obiekcie, który zapewnia przejazd około 250 pociągów na dobę. Równocześnie wykonane będą prace związane z montażem nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, rozjazdów, torów i sieci trakcyjnej.
Na trasie Wrocław – Poznań modernizowany jest odcinek Wrocław – granica województw dolnośląskiego oraz Poznań – Czempiń. Modernizację środkowego odcinka linii PLK zrealizuje z nowego mechanizmu finansowego UE – Funduszu „Łącząc Europę” CEF.
Rozkład jazdy dla pasażerów
Na czas przebudowy ważnego wiaduktu we Wrocławiu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przewoźnicy przygotowali rozkład jazdy, który pomimo zamknięcia dwóch z trzech torów, zapewni wjazd do centrum miasta maksymalnej liczbie pociągów. Umożliwia to już wykonana modernizacja linii Wroclaw – Poznań, czyli nowe tory, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przebudowany most nad Odrą i wiadukty. Ponadto na linii z Wałbrzycha uruchomiony został nowy przystanek Wrocław Grabiszyn. Na stacji Wrocław Zachodni przygotowano dodatkowy peron dla pociągów w kierunku Wrocławia Gądowa, a na stacji Wrocław Gądów wyremontowano tory i rozjazdy oraz przygotowano je do jazdy pociągów pasażerskich. Dodatkowe urządzenia sterowania ruchem poprawią przepustowość linii w kierunku Wrocławia Głównego.
Nowa infrastruktura pozostanie we Wrocławiu już na stałe i będzie wykorzystywana w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym.
Informacje o nowym rozkładzie już dostępne
Już od świąt dostępny jest rozkład jazdy obowiązujący od 26 kwietnia. O zmianach przypominają też ulotki i plakaty. Dzięki współpracy zarządcy infrastruktury i przewoźników ponad 90% pociągów dojeżdżających do Wrocławia od strony zachodniej zostało zachowanych, w tym wszystkie dowożące i odwożące do szkól i do pracy. Z 239 pociągów tylko 14 zostało odwołanych. Pozostałe tak zaplanowano by najlepiej służyły podróżnym.
Najważniejsze zmiany dotyczą pociągów:
z Dzierżoniowa dojadą i odjadą z przystanku Wroclaw Grabiszyn. Dojazd do centrum miasta i Wrocławia Głównego zapewni komunikacja miejska i dodatkowe autobusy zaplanowane przez Koleje Dolnośląskie i Polskie Linie Kolejowe.
z Trzebnicy poza 2 parami pociagów będą dojeżdżać i odjeżdżać ze stacji Wroclaw Nadodrze i Wroclaw Mikołajów.
ze Szklarskiej Poręby, Jeleniej Góry, Wałbrzycha dojadą do stacji Wroclaw Zachodni i dalej bez postojów do Wrocławia Głównego. Tylko pociąg Śnieżka do Warszawy Wschodniej pojedzie z pominięciem Wrocławia Głównego przez Wrocław Nadodrze.
Szczegółowe informacje o kursowaniu pociągów podawane są na plakatach rozkładów jazdy, przez przewoźników, w internecie m.in. www.plk-sa.pl, www.rozklad.plk-sa.pl , www.kolejedolnoslaskie.eu/pl/rozklad-jazdy.
Modernizacja linii E 59
Linia E 59 stanowi międzynarodową magistralę transportową biegającą z Malmö i Ystad przez Świnoujście, Poznań, Wrocław, przejście graniczne w Chałupkach do Wiednia. Prace na dolnośląskim docinku mają zakończyć się w grudniu 2015 r. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jechać z maksymalną prędkością 160 km/ godz., a towarowe do 120 km/godz.
Zakres modernizacji:
- 58 km linii dwutorowej wraz z siecią trakcyjną,
- 12 stacji i przystanków osobowych,
- 23 przejazdów kolejowych,
- 21 peronów
- 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 7 mostów oraz 10 wiaduktów we Wrocławiu,
Koszt inwestycji sięga 1, 3 miliarda złotych, prawie 800 milionów pochodzi ze środków Unii Europejskiej.