Od 26 kwietnia duże zmiany na kolei

Po korekcie rozkładu jazdy, 26 kwietnia we Wrocławiu rozpoczyna się kluczowy etap modernizacji linii kolejowej E 59 do Poznania. To oznacza, że pociągi będą mogły jeździć tylko jednym z trzech torów a pasażerów czekają poważne zmiany. 

  • fot.pkp plk


50 km trasy E 59 od granicy województwa do Wrocławia już w najważniejszym zakresie zakończono. We Wrocławiu widać już sporo tego efektów, m.in. nowy wiadukt nad ulicą Grabiszyńską – jedna konstrukcja. Jednak teraz prace wejdą w kluczową fazę, bo obejmą przebudowę dwóch torów położonych na sąsiednim obiekcie, który zapewnia przejazd około 250 pociągów na dobę. Równocześnie wykonane będą prace związane z montażem nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, rozjazdów, torów i sieci trakcyjnej.
 

Na trasie Wrocław – Poznań modernizowany jest odcinek Wrocław – granica województw dolnośląskiego oraz Poznań – Czempiń. Modernizację środkowego odcinka linii PLK zrealizuje z nowego mechanizmu finansowego UE – Funduszu „Łącząc Europę”  CEF.

Rozkład jazdy dla pasażerów

Na czas przebudowy ważnego wiaduktu we Wrocławiu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przewoźnicy przygotowali rozkład jazdy, który pomimo zamknięcia dwóch z trzech torów, zapewni wjazd do centrum miasta maksymalnej liczbie pociągów. Umożliwia to już wykonana modernizacja linii Wroclaw – Poznań, czyli nowe tory, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przebudowany most nad Odrą i wiadukty. Ponadto na linii z Wałbrzycha uruchomiony został nowy przystanek Wrocław Grabiszyn. Na stacji Wrocław Zachodni przygotowano dodatkowy peron dla pociągów w kierunku Wrocławia Gądowa, a na stacji Wrocław Gądów wyremontowano tory i rozjazdy oraz przygotowano je do jazdy pociągów pasażerskich. Dodatkowe urządzenia sterowania ruchem poprawią przepustowość linii w kierunku Wrocławia Głównego.

Nowa infrastruktura pozostanie we Wrocławiu już na stałe i będzie wykorzystywana w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym.

Informacje o nowym rozkładzie już dostępne

Już od świąt dostępny jest rozkład jazdy obowiązujący od 26 kwietnia. O zmianach przypominają też ulotki i plakaty. Dzięki współpracy zarządcy infrastruktury i przewoźników ponad 90% pociągów dojeżdżających do Wrocławia od strony zachodniej zostało zachowanych, w tym wszystkie dowożące i odwożące do szkól i do pracy. Z 239 pociągów tylko 14 zostało odwołanych. Pozostałe tak zaplanowano by najlepiej służyły podróżnym.

Najważniejsze zmiany dotyczą pociągów:

z Dzierżoniowa dojadą i odjadą z przystanku Wroclaw Grabiszyn. Dojazd do centrum miasta i Wrocławia Głównego zapewni komunikacja miejska i dodatkowe autobusy zaplanowane przez Koleje Dolnośląskie i Polskie Linie Kolejowe.

z Trzebnicy poza 2 parami pociagów będą dojeżdżać i odjeżdżać ze stacji Wroclaw Nadodrze i Wroclaw Mikołajów.

ze Szklarskiej Poręby, Jeleniej Góry, Wałbrzycha dojadą do stacji Wroclaw Zachodni i dalej bez postojów do Wrocławia Głównego. Tylko pociąg Śnieżka do Warszawy Wschodniej pojedzie z pominięciem Wrocławia Głównego przez Wrocław Nadodrze.

Szczegółowe informacje o kursowaniu pociągów podawane są na plakatach rozkładów jazdy, przez przewoźników, w internecie m.in. www.plk-sa.pl, www.rozklad.plk-sa.pl , www.kolejedolnoslaskie.eu/pl/rozklad-jazdy.

Modernizacja linii E 59

Linia E 59 stanowi międzynarodową magistralę transportową biegającą z Malmö i Ystad przez Świnoujście, Poznań, Wrocław, przejście graniczne w Chałupkach do Wiednia.  Prace na dolnośląskim docinku mają  zakończyć się w grudniu 2015 r. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jechać z maksymalną prędkością 160 km/ godz., a towarowe do 120 km/godz.

Zakres modernizacji:

- 58 km linii dwutorowej wraz z siecią trakcyjną,

- 12 stacji i przystanków osobowych,

- 23 przejazdów  kolejowych,

- 21 peronów

- 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 7 mostów oraz 10 wiaduktów we Wrocławiu,

Koszt inwestycji sięga 1, 3 miliarda złotych, prawie 800 milionów pochodzi ze środków Unii Europejskiej. 

 

Zgłoś uwagę