Wrocław koduje 2.0 – kompleksowa nauka programowania dla uczniów

Gimnazjaliści i licealiści mistrzami kodowania? Tak! We Wrocławiu ruszył właśnie projekt „Wrocław koduje 2.0”, który zakłada kompleksową naukę kodowania dla wszystkich uczniów wrocławskich szkół ponadpodstawowych. Dzięki temu będą oni lepiej przygotowani do przyszłego rynku pracy, ale również będą współrealizować ideę Smart City we Wrocławiu.

Umiejętność programowania staje się niezbędnym elementem wykształcenia młodych ludzi. Na europejskim rynku brakuje obecnie 100 000 informatyków, a za cztery lata ta liczba może się zwiększyć 10-krotnie.

– We Wrocławiu widzimy to niezwykle wyraźnie. To tu bowiem swoje siedziby otwierają kolejne firmy branży IT i to tu rekrutują pracowników. „Wrocław koduje 2.0” to wrocławska odpowiedź na ten trend, zakładająca kompleksową naukę programowania już od gimnazjum – mówi wiceprezydent Maciej Bluj. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że ta branża to przyszłość dla wielu młodych ludzi, dlatego chcemy od samego początku ich na nią przygotować – dodaje.

Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach programu Smart City Wrocław. – Idea Smart city to szereg filarów nie tylko technologicznych, ale również społecznych. Ten projekt zahacza o dwa z nich, a mianowicie Smart Education i Smart Sociaty – mówi Dariusz Jędryczek, dyrektor Centrum Usług Informatycznych. – Bardzo ważne jest zachęcanie młodych ludzi do angażowanie się w działania na rzecz swojego otoczenia. Jeśli przekażemy im wiedzę, inspirację i narzędzia, to damy im również możliwość czynnego włączania się i realizowania projektów ważnych i potrzebnych mieszkańcom Wrocławia.

Projekt opiera się o platformę nauki programowania stworzoną przez Fundację Ligi Niezwykłych Umysłów. – Pomysł zaczerpnęliśmy z doświadczeń z własnymi dziećmi. Na pytanie, „co było na informatyce”, odpowiedź brzmiała zazwyczaj „coś w Exelu”. Stwierdziliśmy, że trzeba to zmienić. Wiadomo, że nie w każdej szkole nauczyciel informatyki jest specjalistą od programowania. Chcieliśmy więc umożliwić szkołom dostęp do narzędzia, dzięki któremu nauczyciel nie będzie musiał być specem w branży IT, a wystarczy, że będzie moderatorem i odpowiednio zorganizuje pracę uczniów – mówi Radosław Błasiak, jeden z pomysłodawców i założycieli fundacji Ligi Niezwykłych Umysłów.

W pilotażu projektu udział wzięło 10 wrocławskich szkół ponadgimnazjalnych, w tym 246 uczniów i 14 nauczycieli. 25 uczniów zakończyło kurs C++ egzaminem, a 8 z nich zdobyło certyfikat e-CF

– Sukces opieramy na trzech filarach, po pierwsze, tylko praktyczna wiedza i jej zastosowanie. Każdy, kto weźmie udział w projekcie, może zakończyć go zdanym egzaminem i europejskim certyfikatem e-CF. Po drugie, gamifikacja, czyli wprowadzenie elementu gry, rywalizacji pomiędzy zespołami i osobami, która jeszcze mocniej zmotywuje i umożliwi wychwycenie niezwykłych talentów. Po trzecie, każdy z uczestników projektu ma dostęp do platformy przez 24 godziny na dobę z dowolnego urządzenia.

Projekt wystartował na początku października 2016 r. Szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne już mogą się do niego zgłaszać. Jego koniec planowany jest w czerwcu przyszłego roku. Wtedy również poznamy zwycięzców, czyli najlepszych młodych programistów i  zorganizowany zostanie hackathon oparty na otwartych danych Wrocławia, podczas którego uczniowie będą mieli za zadanie rozwiązać jakiś miejski problem. Niewykluczone, że w przyszłości platforma zostanie otwarta dla wszystkich chętnych wrocławian.

Aby zgłosić się do projektu, należy skorzystać z jednej z dwóch możliwości:
– wysłać zgłoszenie na adres: biuro@lnu.org.pl,
– wysłać prywatną wiadomość na fanpage

Projekt skierowany jest do szkół ponadpostawowych na terenie Wrocławia – zgłoszenia przyjmowane są do 31 października 2016!