S5 Wrocław – Poznań: Archeolodzy na budowie ekspresówki

Archeolodzy już pracują na trasie nowej ekspresówki S5 Wrocław – Poznań. Wyznaczono prawie 30 miejsc, gdzie będą prowadzić swoje badania. Mają już pierwsze znaleziska. Zobacz, jakie.

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Pozostałości pieca tzw. wapiennika

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Archeolodzy podczas prac odnaleźli studnię

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Pozostałości pieca tzw. wapiennika

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Na pierwszym odcinku S5 Wrocław – Warszawa trwają prace przygotowawcze

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Archeolodzy podczas prac odnaleźli studnię

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Na pierwszym odcinku S5 Wrocław – Warszawa trwają prace przygotowawcze

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Na pierwszym odcinku S5 Wrocław – Warszawa trwają prace przygotowawcze

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Archeolodzy podczas prac odnaleźli studnię

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Na pierwszym odcinku S5 Wrocław – Warszawa trwają prace przygotowawcze

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Archeolodzy podczas prac znaleźli naczynie, pochodzi ono najprawdopodobniej z okresu wpływów rzymskich

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Na pierwszym odcinku S5 Wrocław – Warszawa trwają prace przygotowawcze

  • budowa s5 wrocław- poznań

    Na pierwszym odcinku S5 Wrocław – Warszawa trwają prace przygotowawcze


Na budowie ekspresówki S5 Wrocław  Poznań (odcinek od granicy woj. wielkopolskiego do Wrocławia) pojawili się już pierwsi archeolodzy. Koło Żmigrodu odnaleźli pierwsze skarby. – Znaleźliśmy tu ślady kilku osad z różnych okresów między innymi Łużyckiej czy Przeworskiej z czasów wpływów Rzymskich – mówi Tomasz Murzyński, archeolog. Jak dodaje, właśnie z tego okresu pogodzi odnaleziony przez nich piec do wypalania wapna. W trakcie badań udało się również odnaleźć metalową sprzączkę z czasów wpływów rzymskich. Jak przekonują badacze, ich prace powinny się zakończyć w maju.

Budowa drogi S5 Wrocław  Poznań na terenie Dolnego Śląska podzielona jest na trzy zadania. Na pierwszym, od Korzeńska do Bożęcina, zaczęły się pierwsze prace. – Powstają już drogi technologiczne, potrzebne do obsłużenia budowy, właściwe prace budowlane powinny wystartować na wiosnę. Wciąż trwa projektowanie, bo inwestycja została zlecona w formule zaprojektuj i wybuduj – wyjaśnia Marcin Polak z Strabag. Ten odcinek wykona konsorcjum firm Budimex i należąca do Strabag Heilit Woerner. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 576 mln zł brutto.

Powstaną tu dwa węzły i podwójny MOP. Droga starym śladem pójdzie jedynie  od granicy województwa do Żmigrodu. Dalsza część pierwszego odcinka wytyczono całkowicie nowym szlakiem. Jak przekonują drogowcy, najtrudniejszym wyzwaniem może być 750-metrowa estakada przebiegająca nad rzeką Baryczy i linią kolejową E59 Wrocław Poznań.

Pierwszy odcinek S5 ma być gotowy pod koniec 2017 roku. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, całym, prawie 50-kilometrowym odcinkiem S5 kierowcy pojadą już w grudniu 2017 roku. Szacuje się, że czas podróży na tym odcinku skrócić się może nawet o 30 minut.

Zgłoś uwagę