Rząd ekspresowo łata dziurę w VAT

Firmy zapłacą więcej

moneyNawet 1787 złotych więcej będzie kosztować utrzymanie statystycznego firmowego samochodu. Najpewniej już od marca i przez cztery lata. Zniknie nie tylko furtka pozwalająca odliczyć pełny VAT od aut z kratką, ale również możliwość odliczenia całego podatku od kosztów eksploatacji. W zamian przedsiębiorcy mieli taniej tankować, ale na razie - nic z tego.

W Unii Europejskiej odliczenie pełnego podatku VAT od samochodów osobowych dla firm i paliwa do nich to standard. Ale nie w Polsce. Rząd w ekspresowym tempie planuje załatać furtkę, która od 1 stycznia pozwalała firmom kupić taniej samochód z kratką. Będzie można z niej skorzystać prawdopodobnie tylko do końca lutego.

31 grudnia minął bowiem okres przejściowy, wynegocjowany przez Polskę od unijnej dyrektywy pozwalającej na odliczenie pełnego VAT od samochodów firmowych. Limit odliczenia - 60 procent VAT, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych - przestał obowiązywać. Dzięki temu firmy zyskały możliwość kupienia samochodów osobowych - pod warunkiem, że mają homologację ciężarową - po wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Na samochodzie, który zgodnie z cennikiem kosztuje 100 tysięcy złotych, zaoszczędzić można prawie 19 tysięcy. O prawie 13 tysięcy złotych więcej, niż w grudniu.

Ministerstwo finansów już kilka miesięcy temu złożyło w Brukseli tak zwany drugi wniosek derogacyjny, umożliwiający odpisanie od zakupu lub leasingu samochodu osobowego dla firmy 50 procent VAT, ale nie więcej niż 8 tysięcy złotych. Zgodę na zastosowanie ograniczeń do końca 2018 roku otrzymaliśmy pod koniec grudnia, a prace nad wdrożeniem zmian nabrały ekspresowego tempa.

Wczoraj projektem zmian zajmował się Komitet Stały Rady Ministrów, już 21 stycznia ma się nimi zająć rząd, a potem, błyskawicznie, również parlament.

- W przyszłym tygodniu mamy Sejm, który potencjalnie mógłby zacząć rozpatrywać projekt. Mam nadzieję, że możliwe będzie przeprowadzenie trzech czytań podczas jednego posiedzenia. Pod koniec stycznia ustawą mógłby zająć się Senat, co oznacza, że w połowie lutego ustawa mogłaby uzyskać podpis prezydenta. To oznacza, że zakładany przez nas termin wejścia w życie ustawy 1 marca jest realny - powiedział Polskiej Agencji Prasowej wiceminister finansów Janusz Cichoń.

Projekt zakłada nie tylko ponowne ograniczenie możliwości odliczania VAT za samochody osobowe, ale również zmiany w rozliczaniu kosztów paliwa i eksploatacji. W tej chwili VAT za części można odliczyć w całości, kosztów paliwa zaś wcale. Nowelizacja zakłada, że w obu przypadkach od marca przedsiębiorcy będą mogli odliczyć połowę VAT. Przy czym od paliwa - co budzi spore kontrowersje - dopiero od lipca 2015 roku. Do tego dnia nadal odliczenia nie będą możliwe. Czytaj więcej...

Zgłoś uwagę