Zabytkowy tramwaj w remoncie. WBO 2013 na finiszu

Remont zabytkowego tramwaju Maximum z 1901 roku oraz zabezpieczenie kolekcji starych składów tramwajowych z ul. Legnickiej to ostatnie zadanie realizowane z WBO 2013. Remont zabytku jest już mocno zaawansowany, najcenniejsze składy stoją pod dachem, a wszystkie formalności i rozliczenia są już na finiszu. To oznacza, że WBO 2013 można uznać za zrealizowane w 100%.

W ramach projektu „Zabezpieczenie kolekcji zabytkowych tramwajów na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej przez przeniesienie ich do budynku zajezdni i remont wagonu Maximum z 1901 r.” – było  do wydania 500 tys. zł. Cała ta suma została zagospodarowana na wykonanie tych prac w maksymalnym, możliwym zakresie.

Co udało się zrobić?

- Skatalogowaliśmy wszystkie zabytkowe i wartościowe tramwaje które mamy we Wrocławiu. Uporządkowaliśmy ich kwestie własnościowe. Rozpoczęliśmy remont wagonu Maximum, w ramach którego wykonane zostanie w
stanie surowym nadwozie tego pojazdu,  zabezpieczyliśmy też te pojazdy, które są najstarsze i unikalne na skale światową - wylicza Bartłomiej Świerczewski, koordynator Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.

ZOBACZ: Ruszył remont zabytkowego tramwaju Maximum

Tym samym cały budżet który był przeznaczony w ramach WBO 2013 na ten
projekt został wykorzystany. Na początku grudnia rozpoczęła się również przeprowadzka i zabezpieczanie składów, które stały na tyłach byłej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej.

ZOBACZ: Trwa przeprowadzka zabytkowych tramwajów

Do hali postojowej na ul. Legnickiej trafiły najcenniejsze wozy. Łącznie zmieściło się ich tam 11, część stoi na torach, które są połączone z siecią miejską, część jest na „ślepych” torach. Wszystkie jednak mają dach na sobą.
Zabezpieczony został m.in. wagon-szlifierki, wagon-opryskiwacz, wieżówka sieciowa, czyli wagon z podnoszoną platformą do konserwacji sieci trakcyjnej,
jeden z najstarszych tego typu pojazdów na świecie, pochodzi z 1892 r.
 - Lora do transportu piasku, z kontenerem z początku XX w. unikat na skalę Europejską, cysterna do transportu piasku, jedyny taki wagon na świecie, został
wyprodukowany w II połowie XX w. w warsztatach własnych MPK, pług odśnieżny z wirnikiem, wagon pasażerski typu Standard 1190, z 1929 r. legendarny wóz pasażerski wyprodukowany specjalnie na życzenie Wrocławia, czy wagon pasażerski typu N z 1956 r. G-084 (1402), drugi wagon w powojennej historii miasta wyprodukowany dla Wrocławia – wylicza Tomasz Sielicki, koordynator tego projektu.

Poza tym do hali przy ul. Wróblewskiego wstawiono prócz wcześniej tam przechowywanych wagonów (np. Jaś, Małgosia, Baba Jaga, Juliusz, Mikołaj, Strachotek i inne), tramwaj typu N o numerze 1332 z 1949 r.

Wszystko o WBO

Galeria

Kliknij na zdjęcie aby powiększyć