WBO 2015 – co dla rowerzystów?

Centrum, Leśnica, Stabłowice, Krzyki, Muchobór Wielki, Pilczyce, Kozanów, Żerniki, czy Księże – między innymi w tych częściach Wrocławia ulokowane są rowerowe udogodnienia, które wygrały w tegorocznym Wrocławskim Budżecie Obywatelskim. Zobacz, co, gdzie i jak się zmieni.

W ubiegłym roku ogromnym sukcesem okazał się projekt Rowerowy Wrocław, który zakładał budowę około 10 km nowych tras rowerowych w naszym mieście. Zagłosowało na niego około 16 tysięcy wrocławian, co było rekordową liczbą w skali kraju. W tym roku do WBO zgłoszono projekt analogiczny, który również zakładał dużą rozbudowę rowerowej infrastruktury, niestety nie uzyskał wystarczającej liczby głosów, ale to nie oznacza, że wrocławianie zrezygnowali z głosowania na prorowerowe rozwiązania w mieście. Wśród 79 zwycięskich projektów znaleźć można 9, będących ukłonem w stronę cyklistów.

Nr Projektu

Tytuł

Opis

#249

Montaż oświetlenia na przejściach dla pieszych oraz drodze rowerowej

Projekt zakłada zainstalowanie oświetlenia w pobliżu przejścia dla pieszych przy ulicy Królewieckiej obok skrzyżowania z ulicą Warmińską oraz przejścia dla pieszych przy ulicy Królewieckiej obok AOW, gdzie także przechodzi droga rowerowa. Zdaniem liderów projektu przejścia te są słabo oświetlone i kiepsko oznakowane. Gdy zapada zmierzch piesi i cykliśe niewidoczni. Ponadto kierowcy często nie wiedzą, że znajdują się w tych miejscach przejścia dla pieszych, w związku z czym często dopuszczają się łamania przepisów ruchu drogowego poprzez wyprzedzanie, przez co niejednokrotnie dochodziło do potrąceń innych uczestników ruchu drogowego.

#507

Utworzenie regularnych ścieżek na wałach Ślęzy, na Oporowie oraz na Muchoborze Wielkim i na Klecinie

Projekt zakłada stworzenie regularnych ścieżek na wałach Ślęzy od mostu między ulicą Grabiszyńską i Solskiego w stronę Muchoboru Wielkiego. 

#752

Bezpiecznie na rowerze: ul. Wałbrzyska – ul. Krzycka

Liderzy tego projektu zaproponowali uspokojenie ruchu na ulicy Krzyckiej poprzez zamontowanie na niej progów zwalniających, które zapewnią jazdę z prędkością do 50 km/h. Pomysł zakłada również wyniesienie przejścia dla pieszych przy kościele Trójcy Świętej. Twórcy projektu argumentują go tym, że ul. Krzycka jest najszybszym połączeniem osiedla Klecina oraz dużych osiedli położonych wzdłuż ul. Krzyckiej z magistralą rowerową na ul. Powstańców Śląskich. Nie ma tam obecnie drogi dla rowerów, a rowerzyści zmuszeni są poruszać się po jezdni, lub gorzej – po chodniku. Ich zdaniem uspokojenie ruchu polepszy sytuację rowerzystów w tym miejscu.

#289

Trakt pieszo-rowerowy na Muchoborze Wielkim łączący ul. Trawową z rondem rtm. Pileckiego (przy torach)

Obecna droga gruntowa wzdłuż torów pomiędzy ul. Trawową a rondem rtm. Pileckiego jest w bardzo złym stanie. Znajdują się tam głębokie koleiny i znaczne nierówności powierzchni. Poza tym jest wąska, mocno zarośnięta i zaśmiecona ponieważ nikt jej aktualnie nie utrzymuje. Po opadach deszczu tworzy się tam błoto i spore kałuże.
Z drogi tej korzysta bardzo wielu mieszkańców, ponieważ stanowi ona dogodne połączenie do ul. Strzegomskiej zarówno dla mieszkańców południowej części osiedla, jak i użytkowników ogródków działkowych za torami. Spaceruje tam również wiele osób z okolicznych bloków i domów, gdyż w najbliższej okolicy niemal nie ma żadnych innych terenów spacerowych. Jest ona także jedynym miejscem gdzie można w bezpieczny sposób (unikając dróg z ruchem samochodowym) dojechać rowerami np. do parku Tysiąclecia – co jest bardzo istotne zwłaszcza dla rodzin z dziećmi, których na Muchoborze Wielkim cały czas przybywa. Projekt zakłada wyrównanie terenu i wykonanie nawierzchni szutrowej oraz obrzeży na długości 736 m.

#699 

Wydzielenie drogi dla rowerów z ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy ulicą Warciańską i Kosmonautów

Projekt obejmuje dobudowanie brakującego ciągu od ulicy Warciańskiej do przejazdu kolejowego oraz wydzielenie chodnika oraz drogi dla rowerów na odcinku od przejazdu kolejowego do ulicy Kosmonautów. Uzasadnieniem jest przerwa w DDR składająca się z ziemi, płyt betonowych i starego asfaltu (pod wiaduktem AOW) oraz dalsza część (stara ulica Warciańska) ze starego, chropowatego asfaltu. Dodatkowo zieleń jest uporządkowana wyłącznie w sąsiedztwie ulicy Kosmonautów, a na pozostałej części działki trawnik wchodzi w nawierzchnię. Beneficjentem są wszyscy rowerzyści, jadący m.in. z Leśnicy i Stabłowic w kierunku centrum (i w drugą stronę). Jest to szybsza, ale jak widać mniej wygodna, alternatywa dla przejazdu przez węzeł tramwajowo-kolejowy.

#681

Oświetlenie traktu rowerowo-pieszego pomiędzy ulicami Jana Ostroroga i Aleją Piastów na Oporowie – poprawa jakości życia mieszkańców

Zadrzewiony, świetnie ulokowany trakt rowerowo-pieszy rozciągający się pomiędzy ulicami Jana Ostroroga a aleją Piastów. Obecnie na jego terenie znajdują się obiekty infrastruktury publicznej – ławki i kubły na śmieci, które pod osłoną nocy są regularnie niszczone przez osoby urządzające sobie w ich rejonie nocne spotkania towarzyskie. Montaż oświetlenia sprawi, że miejsce to będzie dużo bardziej bezpieczne i częściej uczęszczane przez wszystkich mieszkańców osiedla nieobawiających się o swoje zdrowie i zaczepki po zachodzie słońca ze strony osób urządzających sobie w ich rejonie głośne zabawy.

#546

Remont ciągu pieszo-rowerowego przy Chorzowskiej 1-17

Ciąg pieszo-rowerowego przy budynku na ul. Chorzowskiej 1-17 to fragment stery wejściowej do osiedla. Bezpośrednio sąsiaduje z pętlą tramwajową linii (3) i (5). Jest to miejsce bardzo zniszczone, pokryte stale kałużami uniemożliwiającymi swobodne korzystanie zarówno przez pieszych, rowerzystów jak i usiłujących tam parkować kierowców. 

#596

PUMPTRACK Wrocław – tor doskonalący umiejętność jazdy na rowerze

W związku z rozwijającym się trendem na zdrowy tryb życia, coraz więcej osób decyduje się na uprawianie sportu. Dzięki Pumptrackowi miasto umożliwi aktywne spędzanie czasu przez mieszkańców na rowerze, zapewniając aktywną rozrywkę dla osób w każdym wieku. Wzgórze Andersa jest idealną lokalizacją na tego typu tor, ponieważ w pobliżu znajdują się ścieżki rowerowe, aquapark oraz park sportów miejskich, które w połączeniu z pumptrackiem stworzą idealne miejsce do aktywnego spędzania czasu wolnego. Infrastruktura rowerowa daje możliwość przeprowadzenia zawodów rowerowych. Ze względu na swoją uniwersalność czerpać przyjemność z jazdy mogą zarówno amatorzy, jak i profesjonaliści.

#59

Drogi dla rowerów na ul. Piłsudskiego od pl. Legionów do Świdnickiej

Projekt zakłada przedłużenie pasów rowerowych na ul. Piłsudskiego (wybudowanych w ramach projektu #269 WBO 2014) do ul. Świdnickiej w postaci jednokierunkowych dróg dla rowerów po obu stronach ulicy, wydzielonych częściowo z chodnika i częściowo z jezdni. Projekt przewiduje również budowę łącznika do istniejącej drogi dla rowerów na ul. Zielińskiego, kończącej się obecnie pod wiaduktem.