wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Kultowa "stodwójka" nabrała kolorów [ZDJĘCIA]

Górna część kremowa, burty błękitne – kultowy przegubowiec Konstal 102 Na, wraca do świetności. Właśnie zakończył się trzeci etap renowacji zabytkowego tramwaju. Prace zostały przeprowadzone dzięki dotacji Gminy Wrocław.

Reklama

Tramwaje Konstal 102 Na, zwane popularnie stodwójkami, jeździły po ulicach Wrocławia do 2009 r. Ostatni wagon tego typu, zamiast pójść na złom, trafił w ręce miłośników komunikacji miejskiej. – Chcemy zachować kawałek historii Wrocławia dla przyszłych pokoleń. Dlatego wpisaliśmy wagon do rejestru zabytków i opracowaliśmy projekt jego gruntownej renowacji – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, którego członkowie ratują zabytkowe tramwaje i autobusy. 

To pierwsza tak dokładna renowacja historycznego pojazdu we Wrocławiu. Wcześniejsze tramwaje w zasadzie tylko odświeżano, nie zawsze bacząc na ich pierwotny wygląd. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego postawił sobie jednak ambitny cel: przywrócić stodwójkę do stanu, w jakim przyjechała do Wrocławia z fabryki Konstal w Chorzowie w 1972 r. 

– Do wagonu wróciły np. fartuchy, a więc blachy zasłaniające koła. Odtworzyliśmy także piasecznice, czyli urządzenia zsypujące piasek na szyny. To pomagało w hamowaniu, zwłaszcza w okresie jesiennym – tłumaczy Kołodziejczyk.  Zarówno fartuchy jak i piasecznice zostały usunięte z wagonu podczas wieloletniej eksploatacji. Teraz zostały przywrócone. 

Wagon został całkowicie rozebrany. Konstrukcję wypiaskowano i naprawiono uszkodzenia. Wymieniono także blachy burt. Chociaż tramwaj jeszcze nie jest gotowy, już robi wrażenie. – Możemy zobaczyć przegubowiec w oryginalnych kremowo-błękitnych barwach – mówi  Kołodziejczyk. 

W tym etapie renowacji naprawiono także część urządzeń elektrycznych. Prace kosztowały ponad 100 tys. zł. Wykonawcą była wrocławska firma RMT Protram. 

Kiedy zobaczymy stodwójkę na ulicach Wrocławia? – Przed nami kolejna, bardzo ważna część remontu – wymiana instalacji elektrycznych. Jeśli uda nam się pozyskać kolejne środki, możliwe jest,  że tramwaj wyjedzie na miasto w przyszłym roku – zapowiada Kołodziejczyk. 

Równolegle Klub Sympatyków Transportu Miejskiego prowadzi restaurację ostatniego wrocławskiego ikarusa. Stowarzyszenie odkupiło autobus od MPK w 2014 r., dzięki czemu zamiast trafić na złom również stanie się jeżdżącym zabytkiem. Autobus był jednak w o wiele lepszym stanie technicznym, dlatego członkowie klubu remontują go własnoręcznie. – Część pieniędzy na jego remont pochodzi z naszych składek. Udało nam się również pozyskać sponsora, dzięki któremu kupimy sprzęt konieczny, aby przywrócić ikarusowi jego pierwotną kremowo-wiśniową barwę – tłumaczy prezes stowarzyszenia. 

Na tym jednak nie kończy się działalność miłośników. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego planuje wyremontować kolejny wagon tramwajowy, stanowiący część zabytkowej kolekcji pojazdów. – Jeden z naszych członków chce zasponsorować remont, dlatego wysłaliśmy do Urzędu Miejskiego prośbę, aby przekazać klubowi wagon – mówi Kołodziejczyk. – Gdy to się uda, Wrocław odzyska jeszcze jeden zabytek – dodaje.

materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl