Przegląd Sztuki Survival. W tym roku o czynach zabronionych

Dawne koszary Oddziałów Prewencji Policji przy Księcia Witolda 38-40, a w opuszczonych pokojach i na korytarzach prace artystów 13. edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL. Wszystko pod hasłem „Czyny zabronione” i związane ściśle z miejscem (niegdyś urzędem celnym, potem m.in. siedzibą MO), ale i dzisiejszą problematyką tego, co dziś jest wykroczeniem. Start 26 czerwca, finisz 30 czerwca. Wstęp wolny.

  • survival 2015

    Przegląd Sztuki Survival tym razem w Koszarach Oddziałów Prewencji Policji/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Survival 2015 - jedna z prac

  • survival 2015

    Praca Ewy Axelrad składa się z dwóch elementów - jeden imituje dresiarza, drugi chwytak do wyłapywania bezpańskich psów/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Magdalena Kotkowska i jej "Pluton", czyli piramida z żołnierskich chustek do nosa/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Tomasz Bajer stworzył dokładną replikę stołówki więzienia CIA na Kubie/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Piotr Kmita na dwóch ścianach umieścił namalowane przez siebie odznaczenia dwóch generałów wielkich Armii - Pattona (USA) i Żukowa (ZSRR)/fot. T.Walków

  • survival 2015

    Kuratorka Anna Kołodziejczyk przy miarce do fotografowania zatrzymanych (była tam, kiedy wkroczyli artyści)/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Portrety poszukiwanych listami gończymi Haliny Treli w jednej z sal/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Praca Ewy Zwarycz spodoba się fanom filmu "Taksówkarz" i sceny, gdy Robert de Niro celuje do swojego odbicia z pistoletu/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Oryginalne zdjęcie stanowiska pracy prostytutki i odwzorowane obok krzesło przywiązane łańcuchem/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Przegląd Sztuki Survival tym razem w Koszarach Oddziałów Prewencji Policji/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Praca "Osadzeni", czyli wyrwij chwasta/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Praca Martynki Wawrzyniak - mord ketchupem ma ważne przesłanie i pozwala dowiedzieć się, jak przemoc postrzegają dzieci/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Prymitywny obraz namalowany przez jednego z funkcjonariuszy MO zostanie przejęty po przeglądzie przez Ośrodek Pamięć i Przyszłość/fot. T. Walków

  • survival 2015

    Miry Boczniowicz "Dyskretny urok zła", czyli o przemocy obrazem i dźwiękiem/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Przegląd Sztuki Survival tym razem w Koszarach Oddziałów Prewencji Policji/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Instalacja dźwiękowa brzmi jak krzyk/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Przegląd Sztuki Survival tym razem w Koszarach Oddziałów Prewencji Policji/fot. Tomasz Walków

  • survival 2015

    Przegląd Sztuki Survival tym razem w Koszarach Oddziałów Prewencji Policji/fot. Tomasz Walków


Funkcjonariusz ZOMO maluje jak Nikifor

Kuratorzy po raz pierwszy weszli do budynku przy ul. Księcia Witolda dwa tygodnie temu. Do dnia dzisiejszego udało im się nie tylko doprowadzić prąd niezbędny w wielu instalacjach, ale zrobić wizję lokalną, której pokłosiem są specyficzne znaleziska z czasów dawnego ustroju. Niektóre, jak metalowe litery układające się w zdanie „Pamiętaj, że jesteś funkcjonariuszem ZOMO, a to zobowiązuje” przyprawiają o dreszcz, inne bawią (sporych rozmiarów tablica z wymalowaną Kompanią IX Batalionem III w akcji, malarstwo przywodzi na myśl prymitywistę Nikifora). Miejsce, jak zwykle w przypadku SURVIVALU, ma kluczowe znaczenie dla działań artystycznych, bo wokół niego buduje się program przeglądu, wybiera prace, planuje wykłady. I nie tylko. Budynki po imprezie dostają nowe życie, zaczyna się w nich na powrót życie (nierzadko artystyczne, jak w bunkrze przy pl. Strzegomskim, który stał się Muzeum Współczesnym Wrocław).

Motto: Czyny zabronione

Tym razem dawny urząd celny i koszary policji konnej (przed II wojną), a siedziba MO i ZOMO (po II wojnie), a następnie policji (po transformacji ustrojowej) wydaje się idealną sceną, by opowiedzieć na niej o czynach zabronionych. Na przegląd zgłoszono aż 300 projektów, kuratorzy wybrali 66. To zarówno klasyczne malarstwo, rysunek, jak i instalacje video, dźwiękowe, performance. – Większość artystów odnosi się w swoich pracach do występków i świetnie zareagowała na tak sformułowane hasło – zapewnia kuratorka Anna Kołodziejczyk. Oprócz prac w dawnych koszarach (są na sprzedaż za 8 milionów zł) będzie można posłuchać i włączyć się do debat, zobaczyć filmy, wziąć udział w warsztatach.

Strzelanina z ketchupem, 1000 zł na pokuszenie

Co nas zaskoczy? Zapach ketchupu dobiegający z pokoju, gdzie znajduje się instalacja Martynki Wawrzyniak. Artystka napełniła pomidorowym przecierem pistolety, wręczyła je dzieciom, a następnie kazała z nich do siebie strzelać. W Nowym Jorku nieletni nie mieli skrupułów, autorka utonęła w morzu ketchupu. Polskie dzieci były bardziej litościwe. Ale plama gęstej czerwieni w sali, z której widać było miejsce egzekucji (wykonywanych podczas wojny) przyprawia o dreszcz.  

Tomasz Bajer, odwzorowując w skali 1:1 stołówkę więzienia Guantanamo na Kubie wprowadza widza nie tylko w obecną ostatnio często w mediach problematykę terroryzmu i przekraczanie granic tego, co legalne (w więzieniach CIA stosuje się tortury), ale też wpisuje pracę w kontekst polityczny.

Czeka nas też próba uczciwości. W jednej z sal na stole zastaniemy 1000 zł rozłożone na 10 banknotów o nominale 100 zł. Będzie ich dyskretnie pilnowała pani. Ale czy taka opieka powinna być potrzebna, zwłaszcza że okazja czyni złodzieja.

Będzie też praca „Osadzeni”, czyli bujna roślinność w dużej drewnianej donicy. W środku same chwasty, co leksykalnie nawiązuje do ich wyrywania (tak mówi się o eliminacji niepożądanych obywateli).

Warto wybrać się na debatę „Obywatele w labiryncie prawa. Jak nie zabłądzić?”, której gościem specjalnym będzie profesor Monika Płatek, kierownik Zakładu Kryminologii z Uniwersytetu Warszawskiego (niedziela 27 lipca, godz. 16.00).

Pełny program imprez znajdziecie tutaj. Wstęp na wszystkie jest darmowy. Finisz SURVIVALU we wtorek 30 czerwca.  

Zgłoś uwagę