Przebudowa Świebodzkiego za 2 miliardy

PKP chce postawić biznesowe City na terenie dworca Świebodzkiego


Na razie władze PKP przejęły tereny dworca Świebodzkiego od byłego najemcy, firmy J.A Plater. I zapewniają, że targowisko nadal będzie funkcjonować przez co najmniej 2- 3 kolejne lata. Dla kupujących i handlowców nic się nie zmieni. Niższe mają być opłaty.
Przez ten czas władze spółki będą szukać inwestorów, którzy wspólnie z PKP zechcą na obecnych terenach dworca Świebodzkiego postawić prawdziwe biznesowe City.

Na 28-hektarowej działce mają powstać biurowce, mieszkania i tereny zielone. PKP nie jest skłonne stawiać nowe centrum handlowe. Jeśli już, to niewielki ekskluzywny pasaż handlowy, z renomowanymi i drogimi markami.

Najprawdopodobniej zostanie przywrócony także ruch kolejowy na dworcu. Władze PKP SA nie chcą na razie zdradzać szczegółów, ale omawiane są nawet tak rewolucyjne koncepcje jak budowa podziemnego dworca, który ma zostać wybudowany pod biurowcami. W zabytkowym gmachu pochodzącym z 1843 roku mają natomiast powstać centrum kultury, kafejki i restauracje. Władze PKP zapewniają, że budowa ruszy w 2017 roku. Koszt ok. 2 mld złotych.

Sam teren objęty projektem jest niezwykle atrakcyjny dla inwestorów z uwagi na lokalizację. Mieści się on w odległości niespełna kilometra od wrocławskiego Rynku. Nowy dworzec mógłby stać się jednym z głównych węzłów przesiadkowych we Wrocławiu. W tej kwestii PKP S.A. współpracuje z Urzędem Marszałkowskim oraz wrocławskim Urzędem Miasta.

- Przed potencjalnymi inwestorami stoi możliwość stworzenia spójnej koncepcji, która uwzględni potencjał historycznej zabudowy oraz terenów o dużych możliwościach aranżacyjnych – mówi Bartłomiej Sarna, rzecznik spółki.

W ostatnich latach Polskie Koleje Państwowe S.A. mogą się pochwalić zrealizowaniem dwóch podobnych dużych projektów deweloperskich. Dzięki współpracy z zewnętrznymi inwestorami w Katowicach i Poznaniu powstały nowe dworce i węzły komunikacyjne połączone z galeriami handlowymi. Czy uda się to we Wrocławiu? Czas pokaże. PKP S.A. nie skupia się jedynie na rewitalizaji Dworca Świebodzkiego. Obecnie we współpracy z deweloperami spółka zamierza zagospodarować tereny Międzytorza w Gdyni, okolic ulicy Bosackiej w Krakowie, a w stolicy stacji Warszawa Gdańska i Warszawa Główna. Prywatny inwestor wybuduje także nowy dworzec Warszawa Zachodnia.

Zgłoś uwagę