Miłośnikom teatru z pewnością nie jest obojętna patowa sytuacja w Teatrze Polskim spowodowana powołaniem nowego dyrektora. Na trzech scenach – im. Jerzego Grzegorzewskiego, Kameralnej i na Świebodzkim na razie nie są zapowiadane żadne premiery. Ile potrwa taka sytuacja, kiedy i jak zostanie rozwiązana przez marszałka województwa dolnośląskiego, któremu podlega teatr, na razie nie wiadomo.
„Balladyna” w Capitolu
Teatr Muzyczny Capitol planuje na 10 lutego premierę „Balladyny” w reżyserii Agnieszki Olsten na Scenie Ciśnień. Najnowszy spektakl Capitolu opowie o tym, jak rodzi się bezwzględna władza i jaką cenę trzeba zapłacić za wejście na szczyt. W tej tragicznej baśni Balladyna, królowa-siostrobójczyni, okrutna dla matki, stanie wobec swoich czynów z podniesionym czołem. Agnieszka Olsten we współpracy z Tomaszem Jękotem i Silvermoonem adaptowała tekst Juliusza Słowackiego, uzupełniając go o fragmenty „Kraka, Syna Ludoli” Stacha z Warty Szukalskiego, opery „Goplana” Ludomiła Germana i „Legendy” Stanisława Wyspiańskiego. Muzykę pisze Kuba Suchar, scenografię i kostiumy projektuje Olaf Brzeski, który będzie także towarzyszył aktorom na scenie. Światło reżyserował będzie Robert Mleczko. W spektaklu zobaczymy Agnieszkę Kwietniewską z Teatru Polskiego we Wrocławiu i aktorów Capitolu: Justynę Antoniak, Ewę Szlempo, Artura Caturiana, Konrada Imielę, Adriana Kącę i Błażeja Wójcika.
Kolejna premiera Capitolu po wakacjach. Na dużej scenie zobaczymy „Makbeta” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz.
Wrocławski Teatr Współczesny gra pełną parą
Pracowicie zapowiada się rok 2017 dla Wrocławskiego Teatru Współczesnego. Czeka nas sporo wydarzeń. Już w 14 stycznia premiera spektaklu „Szaber, moja miłość” Szymina Bogacza w reżyserii Tanji Miletić Orucević. Reżyserka urodziła się i do dziś mieszka w Mostarze na Bałkanach, gdzie w pierwszej połowie lat 90. toczyła się okrutna bratobójcza wojna i czystki etniczne. Do pracy nad spektaklem zainspirowały ją opowieści o wrocławskim Szaberplacu, jako ogromnym mrowisku powojennej klęski, gdzie kupowało się i sprzedawało ludzkie losy i historie. Autor tekstu wykorzystał literaturę dokumentalną dotyczącą historii Wrocławia i Mostaru, uniwersalizując problem szabrownictwa oraz absurd niekończących się konfliktów, prawidłowości wojny i ludzkiej natury. Muzykę komponuje serbsko-węgierski twórca awangardowego jazzu – Szilard Mezei
Kolejna premiera zaplanowana jest w marcu. Zobaczymy „Skrzywienie kręgosłupa” Ingrid Lausund w reżyserii Natalii Sołtysik na Dużej Scenie WTW. Autorka sztuki pisze o rzeczywistości generowanej przez strach. Człowiek pod presją fikcyjnych wartości szuka bezpieczeństwa i paradoksalnie odnajduje je w poczuciu zagrożenia. Naiwni, pokiereszowani bohaterowie, uwikłani w samych siebie i w innych – bez przerwy śnią te same sny – niszcząc się nawzajem. Tęsknią w samotności, choć nigdy nie są sami.
W marcu Teatr Współczesny rozstrzygnie II edycję Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU. Zaproszenie przyjęło trzydziestu ośmiu pisarzy, poetów, dramatopisarzy, autorów reportaży. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas uroczystej Gali pod koniec marca 2017 roku.
Premiera „Panny Nikt” na podstawie powieści Tomka Tryzny w reżyserii Pawła Passiniego planowana jest na 29 maja na Dużej Scenie WTW. Rozgrywająca się w Wałbrzychu historia dojrzewania dwóch dziewczynek z różnych środowisk na tle przemian zachodzących w Polsce pod koniec lat 90. ubiegłego wieku zainspirowała już Andrzeja Wajdę, który na podstawie powieści nakręcił film. Co w po latach odnajdzie w niej Paweł Passini dowiemy się za klika miesięcy.
Plany Wrocławskiego Teatru Lalek
W marcu 2017 WTL ma w planach wystawić debiutancki tekst Jarosława Murawskiego „Ziemianie” w reżyserii Leny Frankiewicz. Natomiast w maju zobaczymy „Jajogłowego Odda”, adaptację książki obrazkowej norweskiej autorki Lisy Aisato. Reżyseruje Przemysław Jaszczak, absolwent wrocławskiej szkoły teatralnej.