wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Opera Wrocławska wkracza w nowy sezon z „Borysem Godunowem”
Kliknij, aby powiększyć
Wnętrze Opery Wrocławskiej M. Wieliczko
Wnętrze Opery Wrocławskiej

Na inaugurację sezonu artystycznego 2017/2018 na scenie Opery Wrocławskiej „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego. Partię tytułową wykona światowej sławy bas, solista moskiewskiego Teatru Bolszoj, Mikhail Kazakov. Za pulpitem dyrygenckim stanie Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrektor Opery, który tuż przed tym otwarciem przypomniał, co kierowana przez niego scena muzyczna jeszcze zaproponuje widzom i jak się będzie modernizowała.

Reklama

– Dla każdego artysty, śpiewającego basem, partia Borysa Godunowa jest miernikiem kunsztu artystycznego i wokalnych możliwości – powiedział na przedpremierowej konferencji prasowej Mikhail Kazakov, rosyjski solista, występujący na co dzień w słynnym Teatrze Bolszoj.

Mikhail Kazakov podczas konferencji prasowej. Obok, po prawej siedzą Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrektor i Ewa Filipp – zastępca dyr. Opery

– Pod względem wykonawczym to także wyzwanie dla techniki i umiejętności aktorskich. Ta rola pozwala na pokazanie całego spektrum elementów, łączących sztukę śpiewaczą z teatrem dramatycznym – wyjaśnił artysta, który uchodzi za jednego z najlepszych interpretatorów roli Godunowa na świecie. Artysta docenia tę jedną z najważniejszych oper romantycznych także za to, że prowokuje do spojrzenia w głąb własnej duszy. Już za chwilę Mikhail Kazakov będzie to udowadniał wrocławskiej publiczności. 

„Borys Godunow”

„Borys Godunow”

Opera
Termin od 21 września 2017 do 22 września 2017

Miejsce Opera Wrocławska

Zobacz

Odwieczny temat: żądza władzy

Musorgski skomponował i stworzył libretto do „Borysa Godunowa”, swoją jedyną dokończoną operę, w dwóch wersjach, nad którymi pracował w latach 1868-1872. Wcześniejsza (1869) nie trafiła na scenę. Ta „właściwa” miała swoją prapremierę w Petersburgu w lutym 1874. To oparta na faktach muzyczna opowieść o Rosji z przełomu wieków XVI i XVII, ale jej przesłanie, opisane losem rządzonego ludu i poczynaniami władzy – pozostaje uniwersalne w każdym czasie.

Fragment scenografii do „Borysa Godunowa” w Operze Wrocławskiej, fot. mawi

Wrocławska inscenizacja „Borysa Godunowa” to ta w instrumentacji Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, który po śmierci Musorgskiego dokonał w kompozycji przeróbek orkiestracyjnych, zmieniając wielokrotnie harmonię, dynamikę, a nawet wprowadzając własne linie melodyczne, przestwiając sceny czy usuwając całe fragmenty utworu. Znawcy oceniają, że dzięki takim zabiegom dzieło Musorgskiego stało się jeszcze bardziej monumentalne. Tę wersję z przeróbkami Rimskiego-Korsakowa wystawiają zwłaszcza opery rosyjskie.

Pamiętamy, że zespół Opery Wrocławskiej zrealizował ten dramat historyczny jako superprodukcję na scenie Hali Stulecia w roku 2007.

O nowym sezonie artystycznym w Operze Wrocławskiej mówili (od lewej): Jacek Tyski – choreograf rezydent, Magdalena Ciechowicz – kierownik baletu, Mikhail Kazakov – solista Teatru Bolszoj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrektor Opery i Ewa Filipp – wicedyrektor Opery, fot. mawi

 Od Beethovena do Verdiego

Plany premierowe na sezon 2017/2018 wrocławscy melomani poznali już w czerwcu br., podczas podsumowania pracy teatru w poprzednim okresie, łącznie z planem modernizacyjnym obiektu. Dyrektor Nałęcz-Niesiołowski przypomnial jednak najważniejsze fakty z tym związane.

I tak w telegraficznym skrócie – na scenie wrocławskiej zobaczymy: w październiku – „Fidelio” Ludwiga van Beethovena; w listopadzie – „Krakowiacy i Górale” Wojciecha Bogusławskiego, a pod koniec tegoż miesiąca – w ramach kolejnej edycji Festiwalu Opery Współczesnej – premiery „Immanuela Kanta” Leszka Możdżera oraz baletu „Eufolia/Ambula”; w grudniu – „Orfeusz i Eurydyka” Willibalda Glucka, „Kandyd” Leonarda Bernsteina; w marcu 2018 – balet „Romeo i Julia” Sergiusza Prokofiewa, opera Vincenzo Belliniego „I Capuleti e i Montecchi”, „Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego; w kwietniu – bajka dla dzieci „Mały Książę” Rachel Portman; w maju – balet Wieczór polski: Chopin (Koncert fortepianowy f-moll)/Karłowicz („Odwieczne pieśni”)/Penderecki („Te Deum”), „Zakaz miłości/Das Liebesverbot” Richarda Wagnera; w czerwcu, na koniec sezonu superwidowisko „Nabucco” Giuseppe Verdiego.

Więcej czytaj tutaj

Nowe logo Opery zaprojektowala pracownia Super Super. Inspiracją dla jego formy był plafon na sklepieniu widowni, zmodyfikowany tak, by zawarły się w nim litery – O jak Opera, W – Wrocławska

Opera się rozbuduje

Te inwestycje są konieczne – podkreśla dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Chodzi w pierwszej kolejności o magazyn przysceniczny na poziomie -1, gdzie „pod reką” ulokowane zostaną scenografia teatralna czy kostiumy. Na wyższych piętrach potrzebna jest natomiast przestrzeń do lepszej realizacji programu artystycznego, czyli miejsca prób orkiestry, baletu, chóru, a także sala do wspólnych prób solistów. Biorąc pod uwagę, że dzisiaj widownia, scena i foyer zajmują ok. 87% całego budynku, taka modernizacja obiektu jest niezbędna. Opera chce te inwestycje realizować w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, dając sobie na to trzy-cztery lata.  

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl