wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 13:31

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. 11 nowych pociągów KD do końca roku na Dolnym Śląsku [ZDJĘCIA, WIDEO]
Kliknij, aby powiększyć
11 nowych Impulsów trafi do Kolei Dolnośląskich do końca 2017 r. Bartosz Moch
11 nowych Impulsów trafi do Kolei Dolnośląskich do końca 2017 r.

Jedenaście nowoczesnych, pięcioczłonowych pociągów Kolei Dolnośląskich serii Impuls do końca 2017 r. wyjedzie na najbardziej oblegane połączenia na Dolnym Śląsku.

Reklama

Na początku działalności Koleje Dolnośląskie przewoziły pasażerów pięcioma pociągami. Dziś spółka może pochwalić się jednym z najnowocześniejszych taborów w Polsce, który na koniec 2017 roku będzie liczył 56 składów. Do 45 już jeżdżących na dolnośląskich torach dołączy 11 elektrycznych Impulsów, wyprodukowanych przez Newag S.A. z Nowego Sącza. Prezentacja pierwszego – już niemal w pełni gotowego składu – odbyła się w czwartek, 24 sierpnia w zakładzie firmy w województwie małopolskim. Z pierwszych dwóch nowych pociągów pasażerowie będą mogli skorzystać już za pod koniec września.

Najnowocześniejsze pociągi w Polsce

W nowych pociągach pasażerowie mogą korzystać m.in. z darmowego Wi-Fi, automatów biletowych na pokładzie, podparć dla osób stojących, gniazdek z ładowarką USB, rozkładanych foteli z profilowanymi zagłówkami oraz z niskiej podłogi. Pojazd będzie wyposażony w 246 miejsc siedzących dla pasażerów, przestrzeń wielofunkcyjną z wieszakami na rowery, windę dla osób niepełnosprawnych oraz duże kabiny toaletowe, w których znajdzie się miejsce do przewijania niemowląt.

Od lewej: Cezary Pacamaj, wiceprezes zarzadu Kolei Dolnośląskich, Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego i Józef Michalik, wiceprezes zarządu Newag S.A., fot. Bartosz Moch

– Cztery pojazdy z 11 są już prawie gotowe, w trzecim tygodniu września pierwszy egzemplarz zostanie przekazany Kolejom Dolnośląskim do eksploatacji. Kolejne będą dostarczane sukcesywnie do 30 listopada 2017 r. – o terminach odbiorów przez regionalnego przewoźnika informuje Józef Michalik, wiceprezes zarządu Newag S.A. – Są to najnowocześniejsze pociągi dostępne obecnie na rynku, lepszych na terenie kraju po prostu nie ma – dodaje członek zarządu województwa dolnośląskiego, Jerzy Michalak. Do końca 2017 roku wszystkie nowe pociągi powinny już jeździć po torach Dolnego Śląska. Koszt ich wyprodukowania to łącznie ponad 250 milionów złotych.

Na jakich liniach?

Jak zapewniają przedstawiciele Kolei Dolnośląskich i zarządu województwa dolnośląskiego nowe pociągi pojawią się przede wszystkim na najbardziej obleganych obecnie trasach, czyli m.in. wzmocnią połączenia Wrocławia z Legnicą, Jelczem-Laskowice, Rawiczem, Żmigrodem czy nową trasę do Międzylesia, którą Koleje Dolnośląskie przejmą od Przewozów Regionalnych.

– W ostatnich trzech latach na Dolnym Śląsku zanotowaliśmy aż 57% wzrost ilości pasażerów, czyli największy w skali całego kraju. W związku z tym na głównych liniach w godzinach szczytu pociągi Kolei Dolnośląskich są bardzo obciążone. Zakup nowych pociągów pięcioczłonowych, czyli największych bo prawie 100-metrowych składów, ma ułatwić pasażerom komunikację na tych liniach i zwiększyć jakość usług – wyjaśnia Jerzy Michalak.

Nowe Impulsy już za kilka tygodni wyjadą na dolnośląskie tory, fot. Bartosz Moch

Władze Kolei Dolnośląskich zapowiadają, że to nie koniec inwestycji w tabor. Kolejne nowe pociągi mają pojawić się w ciągu najbliższych pięciu lat. – Do 2022 r. chcemy kupić około 28 sztuk dodatkowych pociągów, zarówno spalinowych, jak i elektrycznych – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes zarządu Koleje Dolnośląskie S.A.

27 pojazdów elektrycznych od Newagu

11 nowych Impulsów to kolejne pojazdy dla Kolei Dolnośląskich wyprodukowane przez firmę Newag S.A., która od 2013 r. dostarczyła spółce już 16 pojazdów elektrycznych. Wyprodukowanie jednego pięcioczłonowego Impulsu zajmuje od 3 do 5 tygodni, a w cały proces zaangażowanych jest 300 osób. Rocznie przez zakład w Nowym Sączu przewija się ok. 100 pojazdów szynowych.

Budowa jednego pociągu to kilka tygodni pracy ok. 300 osób, fot. Bartosz Moch

– Na produkcję jednego pociągu składa się wiele etapów. Najpierw powstaje projekt, następnie zaczynamy produkcję konstrukcji. Z jednej strony powstaje podwozie, a z drugiej pudło pojazdu. Te niezależne elementy są produkowane odrębnie w ramach własnych ścieżek produkcji. Gdy już przejdą one cały proces, w tym izolację termiczną wnętrza i kładzenie wiązek kablowych, następuje ich złączenie i zaczyna się zabudowa finalna, czyli np. wstawianie okien i foteli. Proces wydaje się skomplikowany, ale po pierwszym wyprodukowanym modelu prace idą coraz sprawniej – twierdzi Józef Michalik.

325 mln zł w ciągu 10 lat

W ciągu 10 lat Koleje Dolnośląskie wydały ponad 325 mln zł na modernizację i zakup nowego taboru. Najnowsza inwestycja to największy tego typu projekt realizowany ze środków Unii Europejskiej na Dolnym Śląsku. W ubiegłym roku spółka przewiozła ponad 7 milionów pasażerów w 20 pojazdach elektrycznych i 25 spalinowych. Tabor wzrósł z 5 pociągów od 2008 roku do 56 pod koniec 2017 r. Obok zakupu 11 nowoczesnych pięcioczłonowych Impulsów spółka buduje obecnie także halę serwisową w Legnicy.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl