Zakończyła się przebudowa jednej z dwóch konstrukcji półkilometrowego mostu nad Odrą między Osobowicami, a Popowicami. Od kilku dni po przeprawie jeżdżą już pociągi. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły kolejny etap kompleksowej przebudowy sąsiedniego toru na trasie E 59 z Wrocławia do Poznania.Remontowana przeprawa składa się z dwóch równoległych obiektów mostowych (wschodniego i zachodniego). Właśnie zakończyła się modernizacja jednej – zachodniej konstrukcji. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą przez most z prędkością 160 km/h.Roboty przy przeprawie kolejowej wcale nie są łatwe. Do demontażu i przesunięcia kratownicy na ląd wykorzystano barkę, system siłowników i lin. Żelbetowe elementy, w tym 29 filarów na terenie zalewowym, gruntownie sprawdzono, odnowiono i wzmocniono. Na moście położono nowy tor i zamontowano sieć trakcyjną.Całkowita długość mostu wynosi blisko pół kilometra. 131 metrów mierzy nowe stalowe przęsło montowane z elementów na placu budowy i stopniowo przesuwane nad rzeką. Pozostała konstrukcja żelbetowa przebiega nad terenem zalewowym.Z modernizacją mostu związana jest przebudowa dwóch sąsiednich wiaduktów m.in. nad Groblą Kozanowską, nad ul. Osobowicką i budowa nowego przystanku Wrocław Osobowice Cmentarz. Nowy przystanek dla podróżnych będzie położonych na trasie pierwszego z modernizowanych torów.W styczniu prace kontynuowane będą na wschodnim moście i sąsiednim torze. Zakończenie planowane jest jeszcze w bieżącym roku. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że PKP chciałoby uruchomić nową przeprawę i przystanek przy cmentarzu jeszcze przed Wszystkich Świętych.Koszt modernizacji mostów wynosi ok. 41 mln zł. Bezpośrednim wykonawcą jest firma Intercor z Zawiercia. KAJ