Oferty złożyły dwie firmy:
1. Firma Modertans Poznań: 176 209 185 zł brutto
Udział niskiej podłogi w oferowanym produkcie – 27 procent
1 sztuka – 4 366 tys. zł
2. Firma Pesa Bydgoszcz: 324 429 498,60 zł brutto
Udział niskiej podłogi w oferowanym produkcie – 100 procent
1 sztuka – 7 983 tys. zł
Na tym etapie nie można jeszcze mówić o rozstrzygnięciu przetargu, bo MPK musi zbadać dokumentację pod względem formalnym i merytorycznym, aby wyłonić ofertę.
Przypomnijmy, że przetarg jest częścią unijnego projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2014-2020) pt. „Modernizacja floty taboru tramwajowego we Wrocławiu pod względem polepszenia efektywności energetycznej oraz zapewnienia dostępności dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się – Etap IA.”
- Projekt zakłada zakup łącznie 56 tramwajów, dzięki którym we Wrocławiu zdecydowanie poprawi się dostępność do kursów tramwajowych dla osób o ograniczonej mobilności, pasażerów niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi. Część tego projektu jest już realizowana, bo MPK Wrocław wykorzystało wcześniejszy kontrakt ze spółką Modertrans Poznań, w ramach którego zakupiło już 16 tramwajów (3 z tego zamówienia jeżdżą już po wrocławskich ulicach, a kolejne 13 zostanie dostarczonych do końca bieżącego roku) – wyjaśnia Jolanta Szczepańska, Prezes MPK.
Na kolejne 40 sztuk MPK Wrocław rozpisało nowy przetarg. Zgodnie z jego warunkami pojazdy mają zapewniać dostępność do komunikacji w całym mieście osobom o ograniczonej mobilności, mają być klimatyzowane i wyposażone w inne nowoczesne udogodnienia.
56 nowych tramwajów to jedna czwarta taboru wrocławskiego MPK. Taki zakup pozwala przewoźnikowi pozbyć się starych, 30-40-letnich, w całości wysokopodłogowych pojazdów bez udogodnień. Dzięki tym zakupom w ciągu dwóch lat mieszańcy całego miasta zyskają prawie o tysiąc kursów więcej dziennie taborem tramwajowym dostępnym dla osób o ograniczeniach ruchowych i taborem klimatyzowanym.
Ale to nie wszystko. MPK zapowiada również swoje dalsze plany zakupowe.
- Kolejne 32 pojazdy powinny pojawić się na wrocławskich torowiskach w latach 2020-2022. Nowe tramwaje będą m.in. służyć obsłudze linii na Nowy Dwór i na ul. Długiej. Mają być klimatyzowane, nowoczesne i w stu procentach niskopodłogowe. Aktualnie spółka intensyfikuje działania, aby pozyskać środki na kolejne zakupy taboru tramwajowego – mówi Jolanta Szczepańska.
We Wrocławiu, podobnie jak i w całej Polsce spółki komunikacyjne dążą do tego, by pozbyć się najstarszych i wyeksploatowanych tramwajów. Potrzeby są ogromne, a środki ograniczone. Dlatego miasta dokonują zakupów korzystając ze wszystkich możliwych opcji dostępnych na rynku. Kupują tabor różnej klasy, modernizują używane pojazdy lub remontują tramwaje odkupowane z Europy zachodniej. Wrocław również, podobnie jak inne miasta, musi podchodzić racjonalnie do odnowy taboru tramwajowego.
Celem zakupu tej aktualnie zamawianej partii tramwajów jest wycofanie starych, w stu procentach wysokopodłogowych pojazdów. Stąd założenia przetargu, minimalny udział niskiej podłogi na poziomie 20 proc. i jak najatrakcyjniejsza cena, którą trzeba będzie zapłacić za pojazd. Planując dalszą wymianę taboru, MPK postawi wyłącznie na pojazdy w stu procentach niskopodłogowe, bo kolejne inwestycje mają być przede wszystkim związane z rozbudową sieci tramwajowej.
Spółka aktualnie rozstrzygnęła już przetarg na dzierżawę autobusów. Na początku przyszłego roku we Wrocławiu pojawi się 60 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych mercedesów. Przewoźnik zabiega także o fundusze unijne na zakup kolejnych 50 autobusów w ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Do końca tego roku we Wrocławiu pojawi się także 11 nowych autobusów marki MAN, które zapewni podwykonawca MPK – firma Michalczewski.
To największe zmiany w taborze spółki realizowane w tak krótkim czasie w historii MPK Wrocław.
materiały: MPK Wrocław