Odeszła wybitna rzeźbiarka Magdalena Abakanowicz

Informację o śmierci Magdaleny Abakanowicz podały poznańskie media. Artystka od lat związana była ze stolicą Wielkopolski i tamtejszą Akademią Sztuk Pięknych, gdzie wykładała od 1965-1990 roku i od której otrzymała doktorat honoris causa w 2002 roku. Jednak największą kolekcję dzieł rzeźbiarki posiada wrocławskie Muzeum Narodowe.

  • Magdalena Abakanowicz w swojej pracowni/Photographs by Jarosław Pijarowski/CC-BY-SA-4.0 Wikipedia

  • dwór króla artura abakanowicz

    Dwór króla Artura, cykl rzeźb Magdaleny Abakanowicz przy Muzeum Narodowym we Wrocławiu


– Kolekcja wrocławska dzieł Magdaleny Abakanowicz jest najbogatszą w Polsce i przyjmuje się, że także w świecie – podkreśla Barbara Ilkosz, kurator sztuki polskiej XX wieku w Pawilonie Czterech Kopuł. Zawdzięczamy to Mariuszowi Hermansdorferowi, ówczesnemu dyrektorowi Muzeum Narodowego, który przyjaźnił się z artystką i pokazywał jej prace m.in. w São Paulo w 1979 roku. Magdalena Abakanowicz wiele dzieł przekazała w depozyt wrocławskiej instytucji, potem zostały częściowo wykupione, a częściowo pozostały darem rzeźbiarki.

Dzięki temu mamy dziś zarówno prace abstrakcyjne w tkaninie, czyli Abakany i duże zespoły figuralne, jak „Tłum”.

„Tłum” Magdaleny Abakanowicz w Pawilonie Czterech Kopuł/fot. A. Podstawka

Ogromnym zainteresowaniem w Pawilonie Czterech Kopuł cieszy się dzieło „Koło z liną”, było wypożyczane na wystawę m.in. do Stanów Zjednoczonych. Od strony Odry (za Muzeum Narodowym) można podziwiać figury ze stali nierdzewnej „King Arthur's Court”, a aluminiowe „Ptaki” zostały ustawione na Bulwarze Xawerego Dunikowskiego, przy kładce w Zatoce Gondol (wcześniej ptaki stały na ul. Świdnickiej, ale rzeźbiarka chciała, by były bliżej Odry).

Za najcenniejszą pracę Magdaleny Abakanowicz w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu Barbara Ilkosz uważa zespół Abakanów. – To przeniesienie tkaniny w obręb rzeźby. Niegdyś tkaninę postrzegano dwuwymiarowo, dekoracyjnie, u Magdaleny Abakanowicz pojawiły się inne materiały, jak sizal i sznurek, które wykorzystała do form przestrzennych łączących to, co organiczne z tym, co abstrakcyjne – wyjaśnia kurator.

Jakie cechy świadczą o tym, że artystkę wszyscy znawcy sztuki zaliczają w poczet wybitnych twórców XX i XXI wieku? – W jej pracach dostrzegam oszczędność, surowość formy, ale i głęboką metaforę, humanizm i inspirowanie się przyrodą – wylicza Barbara Ilkosz podkreślając, że dzieła Magdaleny Abakanowicz wystawiano w najbardziej znaczących muzeach i galeriach na świecie, a reprezentowała ją legendarna nowojorska Marlborough Gallery wyspecjalizowana w kolekcjach sztuki współczesnej.

Barbara Ilkosz poznała wybitną rzeźbiarkę, gdy we Wrocławiu organizowana była wystawa jej twórczości. – Zdecydowana, o wyjątkowo silnej osobowości i charakterze – wspomina Magdalenę Abakanowicz.

Magdalena Abakanowicz urodziła się w 1930 roku w Falentach, ukończyła warszawską ASP, potem sopocką PWSSP. Zasłynęła w świecie na początku lat 60. pokazując w Lozannie swoje słynne Abakany, którymi wkrótce zachwycił się cały świat – od Wiednia po Waszyngton. Złoty medal na Biennale w São Paulo w 1965 roku był dowodem, że pojawiła się artystka wyjątkowa. Rzeźbiarka zmarła 21 kwietnia.

Zgłoś uwagę