Budowa 7-kilometrowego odcinka obwodnicy Leśnicy, która połączy ul. Średzką z rondem przy ul. Granicznej, kosztować ma ponad 130 mln zł. Inwestycji towarzyszą też inne zadania, które mają zapewnić płynność ruchu samochodowego w tamtym rejonie.
Co się dzieje na obwodnicy?
- Praktycznie gotowy jest fragment od ronda na ul. Granicznej do ul. Osinieckiej. Na odcinku Graniczna-Rdestowa nawet już nim jeździmy - mówi Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.
(Poglądowa mapa obwodnicy Leśnicy)
Na finiszu jest odcinek od ul. Piołunowej do ul. Wojska Polskiego – to ten z 300-metrowym mostem przez Bystrzycę, który oprócz tego, że biegnie na rzeką góruje jeszcze nad mostem Ratyńskim. Konstrukcja ma 7 przęseł, 327 m długości, ponad 16 m szerokości, jezdnię o szerokości 7 m i dwa pasy ruchu.
- W zasadzie pozostaje tutaj tylko wyposażenie mostu i ułożenie na nim ostatniej warstwy nawierzchni – opowiada Marek Szempliński.
Bardzo zaawansowane prace są na połączeniu od mostu do ul. Średzkiej. Na większości drogi jest już nawierzchnia. - Do tego w ramach realizowanego zadania trwa przebudowa ul. Piołunowej, ulicy która skomunikuje Jerzmanów z obwodnicą Leśnicy – dodaje rzecznik Wrocławskich Inwestycji.
Na ostatnim odcinku trasy, między ulicami Piołunową i Osiniecką, rozpoczęła się niedawno budowa. To na tym fragmencie przewidziany jest węzeł, przy którym obwodnica skrzyżuje się z projektowanym łącznikiem do ul. Kosmonautów. Dlatego budowane są tutaj trzy wiadukty, w tym jeden nad planowaną w przyszłości linią kolejową na lotnisko.
- Dla tego fragmentu obwodnicy trzeba było zmodyfikować projekt, co wiązało się z wydaniem decyzji ZRID. Czasochłonne w tym wypadku okazało się oczekiwanie na tzw. odstępstwa ministerialne. Chodzi tutaj o to, że przepisy na poszczególnych klasach drogi przewidują zachowanie pewnych parametrów, np. narzucają minimalne odległości między skrzyżowaniami. Trudno się w tym zmieścić w warunkach miejskich, kiedy powstająca jezdnia musi przeciąć istniejące ulice – wyjaśnia Marek Szempliński.
Projektowana jest już też druga część obwodnicy, czyli łącznik między powstającym odcinkiem nowej trasy a ul. Kosmonautów.
Inwestycje towarzyszące
Pewne jest, że GDDKiA przebuduje w najbliższym czasie węzeł AOW przy Granicznej. Wtedy ruch będzie sprawniejszy dzięki dodatkowemu zjazdowi na AOW, chodzi o prawoskręt przed rondem.
Ulicę Graniczną rozładować powinna także rozpoczynana na dniach inwestycja miejska. Chodzi o budowę ostatniego fragmentu drogi łączącej ul. Rakietową z Graniczną, obok magazynów firmy Pro Logis. Dzięki temu od Muchoboru Wielkiego, z pominięciem Mińskiej, będzie można przez ulicę Graniczną dojechać do węzła AOW, do lotniska i jeszcze dalej.
Kiedy koniec inwestycji?
Ten ostatni fragment obwodnicy ma być gotowy latem 2018 roku, tak aby jesienią można było udostępnić dla kierowców większość fragmentów obwodnicy Leśnicy. W przypadku łącznika do ul. Kosmonautów, w tej chwili jest on projektowany. W pierwszej połowie przyszłego roku powinniśmy się spodziewać przetargu na jego realizację.