MPK informuje, że 32 pojazdy powinny pojawić się na wrocławskich torowiskach w latach 2020-2022. Nowe tramwaje będą m.in. służyć obsłudze linii na Nowy Dwór i na ul. Długiej. Mają być klimatyzowane, nowoczesne i w stu procentach niskopodłogowe. Aktualnie spółka intensyfikuje działania, aby pozyskać środki na kolejne zakupy taboru tramwajowego.
– Rozmawiamy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, w którym chcemy starać się o kredyt na ten zakup. Liczymy również na środki unijne. Już w 2015 roku złożyliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych dokumenty, w których opisaliśmy nasze plany zakupowe – mówi Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław.
Przetarg na 56 tramwajów
Spółka jest już w trakcie przetargu na zakup 56 nowych tramwajów. Otwarcie ofert nastąpi w piątek, 21 lipca 2017 r... 56 dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności, klimatyzowanych tramwajów ma się pojawić we Wrocławiu do końca 2019 roku.
MPK, podkreśla, że celem tego projektu jest kupienie jak największej liczby tramwajów przyjaznym osobom niepełnosprawnym i skasowanie starych, wysłużonych, 40-letnich pojazdów.
Wycofanie z eksploatacji starych tramwajów
Kolejny etap wymiany to wycofanie z eksploatacji pozostałych starych tramwajów i przede wszystkim obsługa nowo wybudowanych linii nowoczesnym taborem o wysokim standardzie.
– Nie jest prawdą, że w całej Polsce kupuje się wyłącznie tramwaje w stu procentach niskopodłogowe – zaznacza Jolanta Szczepańska. – Kraków czy Łódź kupują tramwaje w pełni niskopodłogowe, ale także modernizują swój stary tabor lub kupują używane pojazdy do kapitalnego remontu. Podobnie Gdańsk czy Szczecin. Poznań niedawno zakupił 30 tramwajów z częściowym udziałem niskiej podłogi, a aktualnie inwestuje w partię taboru w 100 procentach niskopodłogowego.
Jolanta Szczepańska dodaje, że we Wrocławiu nie będzie modernizacji starych pojazdów lub kupowania używanych tramwajów do remontu.
– Ale MPK Wrocław również, podobnie jak inne miasta, musi podchodzić racjonalnie do odnowy taboru tramwajowego. Po zakupach partii 56 tramwajów, których celem jest wycofanie starych, w stu procentach wysokopodłogowych pojazdów, przyjdzie czas na etap powiązany z nowymi inwestycjami w infrastrukturę torową i wtedy MPK postawi na pojazdy w stu procentach niskopodłogowe. Ich ostateczna liczba będzie jednak zależeć od tego, ile środków spółce uda się pozyskać na te zakupy – mówi Jolanta Szczepańska.