– Bardzo się cieszę z tego wyróżnienia, zwłaszcza że płyta jest wysoko oceniana zarówno w Polsce, jak i na całym świecie – zaznacza Andrzej Kosendiak, dyrektor Filharmonii Wrocławskiej i festiwalu Wratislavia Cantans. – Nagroda to zasługa zarówno Paula McCreesha, bo to on dyrygował zespołami, ale na pomysł nagrań wpadliśmy wspólnie – dodaje Andrzej Kosendiak.
Światowej klasy nagrania, udział Wrocławia
Miasto Wrocław jest, o czym trzeba pamiętać, głównym producentem cyklu rejestracji wielkich dzieł oratoryjnych, jakimi dyryguje Paul McCreesh. Dotychczas ukazały się już trzy – „Grande Messe des Morts” Hectora Berlioza, „Eliasz” Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego i właśnie „War Requiem” Benjamina Brittena. Każda z płyt dostała znakomite recenzje i zebrała wiele znaczących europejskich nagród, by wymienić BBC Music Magazine w 2012 roku w kategorii „techniczna doskonałość” (za album Berlioza), czy przyznane pod koniec minionego roku Diapason d’Or w kategorii „muzyka oratoryjna” (za album „Eliasz”). Andrzej Kosendiak pamięta, jak kilka lat temu, nie bez pewnych obaw, przedstawiał prezydentowi Rafałowi Dutkiewiczowi i Komisji Kultury Rady Miejskiej plan rozwoju zespołów (m.in. Chóru Filharmonii Wrocławskiej). – Cieszyłem się z pozytywnych reakcji i przyznanych na ten cel środków, ale wzięliśmy na siebie duże zobowiązanie i mierzyliśmy naprawdę wysoko – wspomina dzisiaj. Plany udało się zrealizować. Nie tylko z serią wielkich dzieł oratoryjnych nagrywanych pod dyrekcją Paula McCreesha. – Średnio co trzecia nasza płyta jest nagradzana, a prawie wszystkie mają bardzo dobre recenzje, więc to nie jest dzieło przypadku, ale niezwykle rzetelnego programu nagraniowego – podkreśla Andrzej Kosendiak.
Plany płytowe na następne lata
We wtorek 8 kwietnia, wspólnie z Paulem McCreeshem i Agnieszką Franków-Żelazny (szefową Chóru Filharmonii Wrocławskiej) był obecny na gali wręczenia laurów „BBC Music Magazine”. Podkreśla, że dziennikarze akredytowani przy tej uroczystości byli bardzo zainteresowani przyszłymi nagraniami. – Padały pytania o to, czy współpraca z Chórem Filharmonii Wrocławskiej będzie kontynuowana, bo daje wspaniałe rezultaty, na co zwracano uwagę – nie kryje radości Andrzej Kosendiak.
Wśród kolejnych nagrań w serii z udziałem Paula McCreesha są m.in. „Pory roku” Josepha Haydna, a dzieło zostanie nagrane na początku 2016 roku już w Narodowym Forum Muzyki. Prowadzone są także rozmowy o rejestracji innego utworu jeszcze w 2015 roku. Będzie to, prawdopodobnie „Musikalische Exequien”, utwór tworzącego w XVII wieku niemieckiego kompozytora Heinricha Schütza.
Magdalena Talik