MPK Wrocław – podsumowanie roku 2014

Rok 2014 dla MPK Wrocław i komunikacji miejskiej to przede wszystkim nowe pojazdy. Do Wrocławia przyjechało blisko 60 autobusów solaris (kolejne pojawią się w ramach umowy z podwykonawcą), spółka podpisała też umowę na zakup tramwajów Pesy. W tym roku oddano do użytku kilka ważnych i wyremontowanych torowisk, a MPK rozpoczęło reorganizację swoje pracy.  


Wydarzeniem roku w komunikacji miejskiej bezsprzecznie jest dostawa do Wrocławia 57 nowych, klimatyzowanych i niskopodłogowych autobusów marki Solaris. Wszystkie pojawiły się na ulicach miasta pod koniec listopada. Dzięki dzierżawie nowych pojazdów przez MPK możliwe było gruntowne odświeżenie taboru. Z ulic zniknęły wiekowe ikarusy, teraz MPK wyprzedaje najstarsze jelcze. 

Wszystkie Solarisy już we Wrocławiu [ZDJĘCIA] 

To nie koniec wymiany floty wrocławskiej komunikacji miejskiej. MPK w 2014 roku podpisało umowę z podwykonawcą. Od połowy 2015 roku na ulice wyjedzie nowy przewoźnik (ITS Michalczewski), który ma dostarczyć kilkadziesiąt nowych pojazdów. Już wiadomo, że będą to autobusy marki MAN i krótkie wersje autobusów solaris. Kiedy ITS Michalczewski rozpocznie pracę we Wrocławiu, najstarszy autobus MPK będzie z 2000 roku. 

W roku 2014 udało się sfinalizować także zakup nowych tramwajów. W połowie grudnia MPK podpisało umowę z firmą Pesa na dostawę 6 tramwajów typu Twist (istnieje możliwość rozszerzenia inwestycji do 25 sztuk). Pierwsze nowe tramwaje mają pojawić się we Wrocławiu w połowie 2015 roku. 

Ten rok był też dobry dla zabytkowych tramwajów. W ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego rozpoczął się remont nietuzinkowego składu Maximum z 1901 roku. Duża część pozostałych zabytkowych tramwajów, która do tej pory stacjonowała na tyłach byłej zajezdni przy ul. Legnickiej została przeniesiona pod dach i zabezpieczona. Wśród nich jest m.in. wagon-szlifierki, wagon-opryskiwacz, czy wieżówkę sieciową, jeden z najstarszych tego typu pojazdów na świecie, pochodzi z 1892 r.
 

MPK w 2014 roku pożegnało się z zabytkową zajezdnią tramwajową „Dąbie” przy ul. Wróblewskiego. Ostatni zjazd na tę ponad stuletnią zajezdnię odbył się na początku kwietnia. Firma przeorganizowała swoją pracę i funkcjonuje teraz ze składami tramwajowymi w trzech miejscach. Zajezdnia „Dąbie” ma zmienić swój charakter i może stać się centrum integracyjnym dostępnym dla mieszkańców. Rok 2014 to nie tylko wyprowadzka z zajezdni „Dąbie”. MPK rozpoczęło przygotowania do przeorganizowania się z flotą autobusów. Rozpoczęła się rozbudowa zajezdni przy ul. Obornickiej. Powstaje tam nowa hala i miejsca postojowe. Wszystko po to, żeby zrobić miejsce autobusom z zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej, która zamieni się w Centrum Historii „Zajezdnia”.

Pod koniec 2014 roku zmienił się także prezes MPK Wrocław. Dotychczasowego szefa spółki-Władysława Smyka (złożył rezygnację) zastąpiła na stanowisku Jolanta Szczepańska, do tej pory dyrektor Biura Funduszu Spójności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Z wydarzeń, wokół komunikacji miejskiej warto odnotować także ciekawą kampanię MPK i koszykarek Ślęzy Wrocław „Są zasady w sporcie i transporcie”, który promuje kulturalne zachowania w komunikacji miejskiej.

 

W 2014 roku sporo działo się też na wrocławskich drogach i torowiskach. Nowe i wydzielone tory dla tramwajów powstały na ul. Skłodowskiej-Curie i Krupniczej, otwarto także odświeżoną ulicę Przyjaźni i ciągle trwa rozpoczęta w 2014 roku duża przebudowa ulicy Nowowiejskiej.

Więcej o inwestycjach drogowych w 2014 przeczytasz w naszym podsumowaniu

Zgłoś uwagę