Dostawcą systemu do testów jest HydroPhi Technologies Group. Firma zaoferowała MPK nieodpłatne testy urządzenia wykorzystującego zjawisko hydrolizy w procesie spalania paliwa.
– Dokładniej mówiąc, polega to na tym, że w pojeździe montuje się urządzenie ze zbiornikiem na wodę destylowaną. Woda ta w procesie hydrolizy jest zamieniana na wodór, który to z kolei od razu podawany jest do silnika i poprawia jakość spalania. W efekcie paliwo podstawowe, jakim jest olej napędowy spala się efektywniej i można w pełni wykorzystać jego kaloryczność – tłumaczą w MPK. Ponadto dzięki wodorowi paliwo spalane jest w całości i w komorze silnika pozostaje mniej zanieczyszczeń. Na skutek tego spada zużycie oleju i wydłuża się żywotność podzespołów, a do atmosfery trafia mniej szkodliwych substancji.
Deklaracje producenta tego systemu MPK chce zweryfikować we własnych pojazdach.
– Do testów wybraliśmy najstarsze modele wozów Volvo, które jeszcze przez kilka lat nam posłużą, m.in. model Volvo 7000 z 2003 roku. Producent deklaruje, że jego system poprawia normy spalania tak, że stare pojazdy mogą zbliżyć się parametrami emisji spalin do tych nowo produkowanych. Chcemy to sprawdzić – mówi Patryk Wild, wiceprezes MPK odpowiedzialny za inwestycje i rozwój.
Producent deklaruje, że jego technologia zmniejsza koszty eksploatacji pojazdu poprzez poprawę wydajności paliwa nawet do 20 procent, przy jednoczesnym obniżeniu emisji szkodliwych spalin do 70 procent.
– Paliwo to jeden z największych wydatków MPK, na który wydajemy rocznie około 50 milionów zł. Zakładając, że udałoby się uzyskać oszczędności rzędu kilkunastu procent, montując taki system, mówimy o oszczędnościach idących w miliony złotych – podkreśla wiceprezes. – Dlatego grzechem byłoby tego nie przetestować.
Czy MPK myśli o zakupie takich urządzeń? Na razie tak daleko nikt nie chce wybiegać w przyszłość. Producent nie złożył MPK oferty cenowej, a MPK nie chce niczego deklarować do czasu uzyskania wyników testów urządzeń.
Urządzenia zostały zamontowane w dwóch pojazdach w miejscu jednego tylnego siedzenia. Testy będą prowadzone do czasu uzyskania wiarygodnych i stabilnych wyników.