Mosty we Wrocławiu

Most Rędziński na Odrze jest najdłuższą i najwyższym mostem w Polsce. Oprócz niego we Wrocławiu jest ponad 130 mostów i kładek

  • Ogromne pylony Mostu Rędzińskiego

    Ogromne pylony Mostu Rędzińskiego [fot. Tomasz Walków]


Duma Wrocławia na wysokości 122 metrów

Most Rędziński to jedno z najatrakcyjniejszych miejsc Wrocławia. Już z daleka przyciąga uwagę. To największa przeprawa w Polsce - ma 1742 metry (o 30 metrów więcej niż most Solidarności na Wiśle w Płocku), a pylon, na którym jest podwieszony ma 122 metry (to osiem metrów wyżej niż taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki). Budowa Mostu Rędzińskiego trwała pięć lat, zakończyła się w sierpniu 2011 r. i kosztowała 576 mln zł.

Głównym konstruktorem Rędzińskiego jest prof. Jan Biliszczuk, wykładowca Politechniki Wrocławskiej.

Pylon ma kształt litery H. W konstrukcji wykorzystano oryginalne rozwiązanie – obie wielopasmowe trasy podczepione są osobno do ramion pylonu, ustawionego na wysepce na Odrze.

Także przy jego budowie stosowano nowe technologie – kolejne elementy mostu doklejano do tych już zamontowanych, most z brzegu „wysuwał” się nad wodę.

Most Rędziński jest fragmentem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

Nowoczesność sprzed 100 lat

Most Grunwaldzki zimąMost Grunwaldzki w zimowy wieczór [fot. Rafał Makieła]

Most Grunwaldzki jest najbardziej znanym wrocławskim mostem. Powstał w latach 1908 – 1910 według projektu Richarda Plüddemanna, ówczesnego miejskiego radcy budowlanego Wrocławia.

Przy jego budowie wykorzystano nową technologię – przęsło jest podczepione za pomocą stalowych taśm do murowanych dwudziestometrowych pylonach ustawionych na brzegach rzeki. W uroczystym otwarciu Mostu Cesarskiego, jak nazwano przeprawę, wziął udział ówczesny władca Niemiec Wilhelm II. Po I wojnie nazwano go mostem Wolności, ale po kilku latach znów go przemianowano na Cesarski.

Wiosną 1945 r. został on poważnie uszkodzony. Kiedy w oblężonym Breslau na dzisiejszym pl. Grunwaldzkim budowano lotnisko i wyburzono dziesiątki kamienic, uznano, że pylony są za wysokie i utrudnią starty i lądowanie samolotów. Dlatego rozebrano wieńczące je wieżyczki. Potem most został jeszcze bardziej zniszczony, nie nadawał się do użytku. Naprawa trwała ponad dwa lata. Po II wojnie przeprawa została nazwana Mostem Grunwaldzkim.

Most ma 112,5 metra długości i 18 metrów szerokości.

Mosty we Wrocławiu

Według danych sprzed II wojny światowej w ówczesnym Wrocławiu było 303 mosty, dzisiaj jest sto mostów i 33 kładki. Wyjątkowa w skali Polski i Europy ilość przepraw wynika z położenia miasta. Przez Wrocław przepływają Odra, Oława, Ślęza, Widawa, Bystrzyca, Dobra oraz kilkanaście strumieni. W zależności od stanu wody w obrębie granic miasta jest nawet 25 wysp.

Obok mostów Grunwaldzkiego i Rędzińskiego, warte zainteresowania są mosty: Zwierzyniecki, Tumski (prowadzi na Ostrów Tumski), Piaskowy, Młyńskie, Pokoju, Szczytnicki, Jagiellońskie, Warszawskie, Pomorski, Uniwersytecki.

Mosty we Wrocławiu – ciekawostki

  • 1742 metry – długość mostu Rędzińskiego, najdłuższego w Polsce
  • 303 – liczba mostów i kładek w przedwojennym Breslau
  • 122 metry – wysokość mostu Rędzińskiego
  • 25 – liczba wysp, na których w części leży Wrocław
  • 6 – liczba rzek przepływających przez Wrocław
Powrót do góry  
Zgłoś uwagę