Milionowe inwestycje MPK w nową flotę

Wrocławskie MPK jest na ostatniej prostej do ogłoszenia dużego przetargu. Miejski przewoźnik chce wydzierżawić kolejnych 60 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów. Na zakupy nowej floty dla komunikacji miejskiej Wrocław wydał w ciągu pięciu lat ponad 330 milionów złotych. Podsumujmy te inwestycje. 


Na początku 2010 roku wrocławska komunikacja miejska była na etapie kiedy na torach jeździły pierwsze Skody 16T, a najnowsze tramwaje to rodzime Protramy 205 WrAs. Na trasach autobusowych byliśmy po świeżych zakupach nowych pojazdów (mercedes Citaro). W zajezdniach jednak ciągle pełno było wiekowych ikarusów i jelczy, a w rezerwie na linie tramwajowe stały nawet kultowe Konstale 102 Na.

Jak jest teraz? Wrocławska komunikacja autobusowa to 100 % pojazdów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, większość wyposażona w monitoring, blisko 40 % jest klimatyzowana. W dodatku MPK przygotowuje się do przetargu na kolejne 60 nowych pojazdów. Po tej dostawie już połowa autobusów we Wrocławiu będzie posiadać klimatyzację. Natomiast zajezdnie tramwajowe przez te lata pozbyły się najstarszych składów i wzbogaciły o nowe Pesy i Moderusy. MPK planuje też kolejne zakupy.

Skoda 19 T – zakupy na Euro 2012

Najpierw były dwukierunkowe skody 19 T. Pierwszy z 31 zamówionych tramwajów pojawił się w zajezdni MPK na sam koniec 2010 roku, pełna dostawa jednak trwała prawie rok. Na trasy Skody wyjechały w połowie 2011 r. Całkowicie nowe, w 65% niskopodłogowe z klimatyzacją. Dwukierunkowe, co pozwala zmieniać kierunek ruchu bez pętli tramwajowej. Po drodze MPK kupiło pojedyncze sztuki autobusów, w ten sposób trafiły do nas dwa bardzo dobrze wyposażone mercedesy citaro oraz m.in. hybrydowe volvo.
Kamieniem milowym było Euro 2012 i na przygotowaniach do obsługi tej imprezy oraz późniejszej reorganizacji pracy skupił się po mistrzostwach przewoźnik. 

Znikają stare autobusy

Prawdziwy boom zakupowy rozpoczął się w 2014 roku. W sierpniu do Wrocławia dotarły pierwsze z 57 dzierżawionych autobusów solaris. W standardzie mają klimatyzację i są niskopodłogowe. Na przystankach czuć zmiany, bo MPK pozbywa się najstarszych jelczy i ikarusów. 

Czytaj więcej: Pierwsze dostawy nowych solarisów 

W tej chwili we flocie MPK jest około stu pojazdów, których wiek zbliża się do 20 lat (volvo) i czekają na wymianę. Reszta, czyli ponad 200, ma mniej niż 10 lat. Swoją nową flotę dla pasażerów zaoferował również podwykonawca MPK – firma Michalczewski Sp. z o.o., który - aby obsługiwać wrocławskie linie - zakupił 69 nowych w pełni wyposażonych autobusów.

Taki zastrzyk nowych pojazdów znacznie poprawił komfort podróży. Wymiana najbardziej wysłużonych autobusów to również oddech dla jakości powietrza w mieście, ponieważ wszystkie nowe pojazdy spełniają najbardziej wyśrubowane normy emisji spalin.

Pierwsze w pełni niskopodłogowe tramwaje

Jeszcze w 2014 roku MPK podpisało umowę na dostawę nowych tramwajów. Przetarg wybrała bydgoska Pesa z modelem Twist. Do Wrocławia ostatecznie trafia osiem takich tramwajów. Na trasy wyjeżdżają w 2015 roku. To pierwsze w mieście w całości niskopodłogowe tramwaje. Szybko podbiły serca motorniczych i pasażerów. Następnie MPK ogłosiło przetarg na 6 nowych składów, postępowanie wygrała firma Modertrans z tramwajem typu Moderus Beta. 30 grudnia 2015 roku najnowsze tramwaje zamówione przez wrocławskie MPK wyruszyły na regularne linie. Mamy ich we Wrocławiu sześć. Wszystkie z klimatyzacją i częścią niskopodłogową. 

60 nowych autobusów, perspektywa na tramwaje

Teraz wrocławskie MPK jest w przeddzień dużych zakupów. Właśnie komplementowana jest dokumentacja przetargowa na dzierżawę 60 nowych autobusów.
– Obliczyliśmy, że dzierżawa opłaca się bardziej finansowo niż utrzymywanie i naprawianie wysłużonych pojazdów. Zyskują przede wszystkim pasażerowie – mówił w sierpniu Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.
40 z nich to mają być autobusy przegubowe, 20 to autobusy krótkie. Przetarg z opcją rozszerzenia zamówienia będzie ogłoszony jeszcze w tym roku, nowe autobusy na ulicach mają pojawić się pod koniec 2017 roku. Wszystkie wyposażone w klimatyzację, niskopodłogowe oraz dostosowane do systemów, w które teraz są wyposażone autobusy MPK.
Miejski przewoźnik nie ukrywa, że najpewniej w 2017 roku skorzysta z prawa opcji i dokupi więcej autobusów.
Co z przyszłymi inwestycjami w tramwaje? - Tramwaje są o wiele droższe, ale stoimy w kolejce po środki unijne. Jesteśmy w trakcie aplikowania. Nie chcemy zdradzać za wielu szczegółów, więcej informacji przekażemy w pierwszym kwartale przyszłego roku – wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK.

Zgłoś uwagę