FILTRUJ
„Choroba, która zatrzymała ludzkość, sprawiła, że nasze długoterminowe prognozy i plany stały się bardziej niepewne, a może nawet niemożliwe. Podróż myślami w przyszłość staje się podróżą w Kosmos, która sprawia, że z punktu widzenia Drogi Mlecznej człowiek nie różni się od bałwana.
Futurologia to nauka o przyszłości. Bierzemy, za Lemem, tę naukę w nawias i rzucamy się w wir futurystycznych fikcji. Przyszłość to historia do opowiedzenia. Alternatywne wizje potencjalnych światów to przestrzeń kłębiących się możliwości i niemożliwego. To świat, w którym posiadanie dzieci może być szkodliwe społecznie, a grupowy seks jest normą. Kongres futurologiczny jest ćwiczeniem dla wyobraźni.
Kongres futurologiczny to teatr, który staje się kongresem, który zamienia się w teatr. Naukowe fikcje sztuki traktuje się jako rozrywkę i formę ucieczki od rzeczywistości, ale to także lekarstwo – kapsułka, dzięki której nasze strachy stają się mniej straszne, kapsułka, w której mieszają się nasze marzenia i nadzieje. Interesująca jest tu terapeutyczna wartość sztuki. Żywa iluzja teatru może mieć uzdrawiającą moc.
Kongres futurologiczny wchodzi z dialog z naszym poprzednim spektaklem, Martwą naturą, w którym przyszłość oglądaliśmy przez pryzmat depresji klimatycznej, ale Kongres futurologiczny to spektakl, w którym z przymrużeniem oka spoglądamy w otchłań przyszłości” – napisał o przedstawieniu, powstałym w koprodukcji Wrocławskiego Teatru Współczesnego z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Mateusz Atman – współautor adaptacji, opartej na opowiadaniu fantastycznonaukowym Stanisława Lema.
Premiera spektaklu odbyła się 13 marca br. Teraz widzowie będą mieli okazję zobaczenia go online na vod.wspolczesny.szczecin.pl – będzie dostępny 3 maja br. w godz. 11.00-23.59 za opłatą 15 zł.