Chińczycy poznali się na wrocławskich narzędziach
Wrocławska spółka TOYA produkuje narzędzia i elektronarzędzia od 1990 roku. Obecnie sprzedaje i wytwarza swoje produkty w 42 krajach. W 2008 roku spółka wkroczyła na rynek chiński. Tam można kupić produkty pod marką YATO.
– W tej chwili w Chinach pracuje ok. 60 osób. Firma wywodzi się z wieloletnich doświadczeń firmy TOYA, a w szczególności właścicieli firmy, którzy byli jednymi z pierwszych polskich importerów z Dalekiego Wschodu. Obecnie posiadamy własną sieć sprzedaży na rynku Chińskim. Uważamy to za bardzo duży sukces biorąc pod uwagę, że większość narzędzi na świecie jest produkowanych w Azji. Sprzedajemy towary chińskie – Chińczykom. Ponadto firma eksportuje towary do Azji, Kazachstanu, na Bliski i Daleki Wschód, Oceanię – ogólnie na całą wschodnią półkulę – wyjaśnia Marek Koślak kierownik działu exportu TOYA S.A. Poland.
Spółka zatrudnia obecnie 300 pracowników i ma ponad 3000 odbiorców. Od 2003 roku centrum logistyczne TOYA działa w Rumunii.
Wrocławska pianka montażowa liderem sprzedaży w Kazachstanie
Selena jest międzynarodowym producentem oraz dostawcą szerokiej gamy produktów chemii budowlanej. Działalność rozpoczęła w 1992 roku. Własne zakłady ma w Polsce, Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii. Produkty dostarczane są do ponad 70 krajów na czterech kontynentach. Selena działalność poza granicami Polski rozpoczęła od założenia pierwszej spółki zagranicznej w 2000 roku w Rumunii.
– Selena jest jednym z trzech największych na świecie producentów piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Produkty naszej flagowej marki TYTAN Professional są w Kazachstanie liderem na rynku – mówi Krystyna Kulisz z grupy Selena.
Firma zatrudnia 1700 pracowników. W podwrocławskich Siechnicach ma zakład produkcyjny. Wytwarza tam tyle uszczelniaczy, że po wyciśnięciu wszystkich kartuszy wyprodukowanych miesięcznie można byłoby ułożyć spoinę o długości ok. 24 000 kilometrów.
W Kuwejcie lubują się we wrocławskich kosmetykach
Clarena jest jedną z największych, polskich firm kosmetycznych. Od 1998 roku specjalizuje się w obsłudze profesjonalnych gabinetów kosmetycznych, do których dostarcza kosmetyki oraz specjalistyczny sprzęt do zabiegów. Niemal od początku spółka działa zagranicą.
- Staramy się pozyskać zagraniczne rynki, w tym także te najbardziej odległe czy egzotyczne. Sprzedajemy nasze produkty do Japonii, Kuwejtu, Dubaju, a także do Chin – wylicza Izabela Łopińska, dyrektor ds. Eksportu Clarena. – Uczestniczymy w targach branżowych, które skupiają ludzi z odległych zakątków. Tam często nawiązujemy współpracę – dodaje.
Clarena obsługuje blisko 18 000 salonów kosmetycznych w Polsce. Zatrudnia obecnie 130 osób.
Polski Czempion
Od 2011 roku Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej prowadzi projekt „Polski Czempion”. W jego ramach wspiera aspiracje rozwoju globalnego firm. Wśród najważniejszych elementów programu można wymienić Akademię Czempiona czyli cykl szkoleń i wykładów dotyczących różnych aspektów prowadzenia działalności za granicą, wyjazdy studyjne i zagraniczne misje gospodarcze, czy wspólne kampanie promocyjno-informacyjne. Efekty poszczególnych działań są monitorowane na bieżąco. Do tej pory zostały pozytywnie przyjęte przez przedsiębiorców. W projekcie uczestniczy 13 wrocławskich firm : Impel, Selena, Kruk, Clarena, Hasco-Lek, Xantus, AB, Rec Global, Rawlplug, Toya, SMT Software, Hicron i TelForceOne. Z danych PwC (PriceWaterhouseCoopers) wynika, że w Polsce przedsiębiorstw o zasięgu globalnym może być ok. 100.
Miłosz Turowski