E-sklepy: korzystniej dla klientów

Kupując przez internet mamy więcej czasu na zwrot towaru – zakłada nowe prawo konsumenckie, które obowiązuje od 25 grudnia. To niejedyne dobre informacje dla klientów.

  • komputer

    Kupując przez internet mamy więcej czasu na zwrot towaru


Dotychczas bez podania powodu mogliśmy zwrócić towar kupiony w sieci w ciągu 10 dni. Po zmianie prawa mamy na to 2 tygodnie. Sprawa jest ważna, bo sprzedaż internetowa zyskuje coraz więcej zwolenników, a internauci najchętniej kupują: odzież, książki, płyty, filmy oraz sprzęt RTV i AGD.

– Kupując w internecie, nie możemy towaru dotknąć, przymierzyć czy sprawdzić. Dłuższy czas do namysłu i odstąpienia od umowy to dobre rozwiązanie – podkreśla Jerzy Barański, miejski rzecznik konsumentów we Wrocławiu.

Od 25 grudnia obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta, dzięki niej polski klient ma takie same prawa, jak inni mieszkańcy Unii Europejskiej. 14 dni na zwrot dotyczy wszystkich rzeczy kupionych poza lokalem przedsiębiorstwa, np. od tzw. domokrążców, na różnego rodzaju pokazach czy prezentacjach. Kolejna ważna zmiana dotyczy sprzedawcy – będzie musiał zwrócić klientowi pieniądze w ciągu 14 dni od informacji o zwrocie.

Ważne, że umowę zawieramy w internecie – nie ma znaczenia, gdzie odbieramy towar

Z danych miejskiego rzecznika konsumentów we Wrocławiu dotyczących sprzedaży internetowej wynika, że najczęściej kwestionowane jest prawo do odstąpienia od umowy, jeżeli zamawiany w sieci towar, odbierany był w sklepie stacjonarnym.

– Część sprzedawców błędnie uważa, że to nie jest umowa zawarta na odległość. Oczywiście nie mają racji, bo sam fakt zawarcia umowy jest na odległość, a odbiór towaru w sklepie to już tylko kwestia techniczna – zaznacza Jerzy Barański.

Warto pamiętać, że dla kupujących w sklepie prawo nie zakłada zwrotów towarów, ale też nie zabrania tego robić. W tym zakresie sprzedawcy prowadzą różną politykę. Np. w jednej z dużych sieci marketów ogrodniczo-budowlanych czas na zwrot jest nieograniczony, ważne by towar był nieuszkodzony.

Co zmienia nowa ustawa o prawach konsumenta – klienci lepiej chronieni:

Podczas zakupów w internecie z 10 do 14 dni wydłużył się okres na zwrot towaru bez podawania powodu.

Zwrot pieniędzy lub wymiana wadliwego towaru zamiast jego kolejnej nieskutecznej naprawy – sprzedawca będzie mógł tylko raz naprawić wadliwy towar, później musi go wymienić na nowy.

Kupujący musi mieć od razu pełną informację o metodach płatności czy kosztach dostawy.

Sprzedawca będzie musiał ponieść koszty przesyłki zwracanego towaru w sytuacji, gdy konsument odstąpi od umowy. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy sklep wcześniej poinformuje o tym, że koszt zwrotu pokrywa klient.

Sprzedający będzie musiał zwrócić klientowi pieniądze w ciągu 14 dni od informacji o zwrocie.

Miejski rzecznik konsumentów może pomóc:

- udziela bezpłatnych porad i pomocy prawnej,

- prowadzi mediacje między konsumentem a przedsiębiorstwem,

- może dyscyplinować nieuczciwe firmy,

- może przygotowywać dla konsumentów pisma procesowe do sądu, sygnały o firmach nieuczciwych przekazuje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK).

 

Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu, ul. G. Zapolskiej 4, I piętro, pokoje 127-130, tel. (71) 777-75-59, tel./fax (71) 777-86-62, e-mail: brk@um.wroc.pl.

Pomocy w sprawach konsumenckich na terenie Wrocławia udzielają:

- Inspekcja Handlowa we Wrocławiu, ul. Ofiar Oświęcimskich 15 a, tel.: 71 344 20 30, 344 20 38,

- Federacja Konsumentów we Wrocławiu, ul. Piłsudskiego 95, tel.: 71 344 19 97

 

Zgłoś uwagę