12 sierpnia dzień pracoholika!

Pracujesz po kilkanaście godzin dziennie, nie masz życia osobistego i obsesyjnie myślisz o nowych projektach? Uważaj! Może właśnie Ciebie dopadł pracoholizm…

  • http://unojoenlamirilla.files.wordpress.com

    http://unojoenlamirilla.files.wordpress.com


Osoby ambitne, zaangażowane i zdolne do poświęceń to spełnienie marzeń każdego pracodawcy. Ambicja może jednak przekształcić się w niebezpieczne uzależnienie, które może mieć bardzo negatywny wpływ na zdrowie oraz jakość naszego życia.

Choć stereotypowy obraz pracoholika to zwykle osoba pracująca rekordowo dużo, to badania realizowane między innymi w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej pokazują, że pracoholizm nie ma nic wspólnego z ilością godzin spędzoną za biurkiem, ale z podejściem do pracy, które bardzo ciężko jest zmienić.

– Entuzjaście pracy zwykle towarzyszą pozytywne emocje i konstruktywny styl pracy, natomiast pracoholikowi lęk związany z realizacją zadań zawodowych, przygnębienie czy gorszy stan zdrowia – tłumaczy dr Jacek Buczny, psycholog SWPS.

Gorsze zdrowie i samopoczucie

Pracoholizm jest właściwie jedynym nałogiem, któremu nie towarzyszy zawstydzenie czy chęć zamaskowania swoich skłonności. Wręcz przeciwnie – demonstrowanie ich spotyka się najczęściej z uznaniem oraz aprobatą otoczenia. Akcent kładziony jest na pozytywne strony „zapracowania”, czyli na prestiż wysokiej pozycji w firmie, duże dochody i materialne bezpieczeństwo dla rodziny, traktowane jako wyraz odpowiedzialności za nią. 

Tymczasem polskie badania wykazały, że pracoholizm wiąże się z pogorszeniem zdrowia, myślami samobójczymi, a także z zahamowaniem działań prozdrowotnych, co może narażać osoby dotknięte tym problemem na różne choroby. Wykazano ponadto, że u menedżerów i w innych grupach zawodowych pracoholizmowi towarzyszy podwyższony poziom wypalenia zawodowego.

– Niestety nie są znane skuteczne metody leczenia pracoholizmu – twierdzi dr Jacek Buczny. – Czynnikiem prowadzącym do uzależnienia jest między innymi niestabilna i zaniżona samoocena, której efektem jest neurotyczny perfekcjonizm. Działania terapeutyczne bazujące na tej teorii koncentrują się, po pierwsze, na wsparciu samooceny, a po drugie, na redukcji nierealistycznych standardów i łagodzeniu przymusu ich osiągania.

Trzeba umieć się odciąć

Brak umiejętności odcięcia się od pracy to jeden z charakterystycznych symptomów pracoholizmu. Jednak zachowanie równowagi na linii praca-dom może być bardzo trudne również dla zdrowej osoby.

– Po pierwsze, poświęcając wiele godzin na pracę zawodową, z oczywistych względów mamy go mniej na aktywności poza nią – uważa Ewelina Smoktunowicz, psycholog SWPS. – Po drugie, jeśli koncentrujemy wysiłek, myśli i emocje na jednej z dziedzin, to możemy czuć się zbyt zmęczeni, żeby w podobny sposób zadbać o pozostałe. Po trzecie, to, co stanowi o sukcesie w budowaniu relacji z przyjaciółmi i rodziną, może nie być adekwatną formą komunikacji z ludźmi w pracy. To, czy osiągniemy równowagę między pracą a życiem rodzinnym, zależy nie od tego, czy równo rozdzielimy czas i energię pomiędzy wymagania naszych pracodawców i bliskich, ale od tego czy podział ten będzie zgodny z naszymi wartościami.

Czy wiesz, że…

Według badań statystycznych Polacy pracują średnio 2000 godzin rocznie. Podczas gdy Niemcy i Holendrzy jedynie 1400. Jesteśmy też narodem, który najwięcej wśród Europejczyków pracuje w weekendy.

Katarzyna Kunka

 

 

 

Zgłoś uwagę