Późno w nocy w niedzielę zakończył się demontaż stalowego przęsła mostu kolejowego na Odrze łączącego dzielnice Popowice z Osobowicami. To kolejny etap modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania.
Przez cały weekend trwał demontaż 200 tonowego przęsła mostowego, w jednym z dwóch torów. Akcja na Odrze uzależniona była od panujących warunków atmosferycznych. Te na szczęście dopisały. Skomplikowana operacja logistyczna z udziałem barek i ciężkiego sprzętu zakończyła się powodzeniem w niedzielę około godziny 22. Podobna akcja miała miejsce w grudniu 2012 r., kiedy to demontowano przęsło w drugim torze.
Nowa przeprawa, która powstanie na miejscu zdemontowanej będzie liczyć 131 m i zostanie zamontowana na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej. Prace przygotowawcze do rozpoczęcia montażu nowej przeprawy rozpoczną się w marcu. Cały most powinien być gotowy w lipcu 2014 r. Jego modernizacja będzie kosztowała ok. 41 mln zł.
Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 obiektów inżynieryjnych. Ponadto linia kolejowa będzie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej oraz urządzenia kontroli stanów awaryjnych taboru kolejowego. Na trasie powstają nowe przejścia podziemne, perony wyposażone w windy i pochylnie dla osób niepełnosprawnych oraz systemy informacyjne dla podróżnych.
Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się i zajmie około 1 h 40 min.
Inwestycję pn. „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego” realizuje Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, a współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szacowany koszt całkowity przedsięwzięcia to 1 mld 522 mln PLN. Zakończenie projektu przewidziane jest w 2015 roku. na podstawie materiałów PKP PLK (KAJ)