Gotowe są już nowe rękawy dla pasażerów oraz zaplecze techniczne dla obsługi lotniska. Ciągle trwa jeszcze przebudowa pasa startowego oraz montaż systemu nawigacji ILS.
Wygodne dojście na pokład
Nowe rękawy wyprodukowała firma MT z Hiszpanii. Są już zamontowane do pomostów przy gate’ach nr 3 i 5 terminalu wrocławskiego lotniska – obok wcześniejszych – nr 2 i 4. Rękawy lotnicze zapewniają wygodę i bezpieczeństwo podczas wejścia na pokład samolotu i zejścia do terminalu. Dzięki nim nie ma konieczności przechodzenia przez płytę lotniska, a pasażerowie nie są narażeni na działanie warunków atmosferycznych, co ma znaczenie szczególnie dla tych osób, które wracają z urlopu w ciepłych krajach.
– Pierwsze dwa rękawy lotnicze uruchomiliśmy już trzy lata temu w maju, tuż przed turniejem Euro 2012. Byliśmy wówczas pierwszym regionalnym lotniskiem w Polsce, które zastosowało to rozwiązanie – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Nowe rękawy są elementem nieustannego podnoszenia jakości obsługi na wrocławskim lotnisku. Dbamy o to, by nowoczesnej infrastrukturze towarzyszył najwyższy komfort podróży.
Wśród przewoźników z rękawów korzystają PLL LOT, Lufthansa, a także Wizz Air, choć nie jest to powszechne rozwiązanie wśród operatorów niskokosztowych. Do listy należy dopisać także operatorów czarterowych (m.in. Enter Air, Travel Service, Small Planet), którzy prawie w 100% wykorzystują ten sposób obsługi podróżnych. Pasażerowie rejsów czarterowych doceniają to szczególnie zimą, gdy jeszcze rozgrzani egzotycznym słońcem wysiadają z samolotu przez rękaw prosto do terminalu.
Lotnisko szacuje, że do tej pory średnio co trzeci samolot obsługiwany był z użyciem rękawów. Przykładowo, w sierpniu na 2337 operacji lotniczych 915 zostało zrealizowanych z ich wykorzystaniem. Teraz możliwości lotniska znacznie się zwiększyły.
Wielkie inwestycje
Zakup nowych rękawów lotniczych jest częścią inwestycji prowadzonych przez Port Lotniczy Wrocław. To także kolejny etap w podnoszeniu standardów obsługi na wrocławskim lotnisku. Ponadto, właśnie zakończyła się budowa zaplecza technicznego dla służb lotniskowych i firm pracujących na terenie lotniska, dbających o operacyjne funkcjonowanie portu. Jest ono zlokalizowane w części terminalu general aviation.
Kluczową inwestycją pozostaje jednak remont drogi startowej oraz modernizacja jej oświetlenia. Prace zmierzają już ku końcowi. W efekcie system nawigacyjny ILS (Instrument Landing System) zostanie podniesiony do kategorii drugiej, dzięki czemu samoloty będą mogły lądować w warunkach jeszcze bardziej ograniczonej widzialności.
Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki dofinansowaniu, które wrocławskie lotnisko otrzymało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko UE na lata 2007-2013. Ich wartość to ok. 100 mln zł. Koszt remontu drogi startowej szacowany jest na 50 mln zł.