wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:20

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Co z szybkim pociągiem Wrocław-Warszawa?

PKP PLK jest na półmetku prac związanych z modernizacją trasy kolejowej Częstochowa – Fosowskie. Odnowione tory pozwolą podróżnym pokonać trasę z Wrocławia do Warszawy szybciej niż do tej pory. Roboty mają zakończyć się na przełomie 2014/2015 roku. PKP planuje uruchomić na tej trasie ekspresowe połączenie między stolicą a Wrocławiem. Minus jest taki, że pociąg będzie jechał drogą okrężną przez Opole i Częstochowę, a nie w linii prostej przez Łódź. – Rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie obejmuje prace na łącznie ponad 98 km torów. Efektem ma być skrócenie trasy z Wrocławia do Warszawy – zapowiadają przedstawiciele PKP PLK. Podróż między tymi dwoma miastami realnie może się skrócić do 3 godzin i 45 minut. – Przebudowa trasy pozwoli na przywrócenie prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla towarowych – mówi Mirosław Siemieniec z PKP PLK. To wynik dużo lepszy od dotychczasowe, bo teraz do Warszawy jedziemy około 6 godzin. Jednak zdaniem radnych z Obywatelskiego Dolnego Śląska, którzy walczyli o remont krótszej trasy do Warszawy przez Łódź, jest to wariant ciągle mało atrakcyjny. – Cieszymy się oczywiście, że czas przejazdu do Warszawy się skróci i jest to pewien postęp. Jednak to rozwiązanie prowizoryczne i tymczasowe, a do tego mało atrakcyjne w stosunku do przejazdów samochodem – mówi Patryk Wild z ODŚ. Radny sejmiku województwa dolnośląskiego podkreśla, że w linii prostej z Dworca Wrocław Główny do stacji Warszawa Centralna jest 302 kilometry, natomiast trasa przez Opole – ponad 430 kilometrów. – Aby konkurować z autokarami i autami, pociąg musi jechać do Warszawy około 2 godzin 30 minut, góra trzech godzin, a takie możliwości daje tylko trasa w linii prostej – wylicza Patryk Wild. Tym bardziej że kolejne odcinki ekspresowej drogi S8 są w budowie i po zakończeniu wszystkich inwestycji drogowych na trasie Wrocław – Warszawa samochody jeszcze przyspieszą. Dlatego radni ODŚ, wspierani przez senatora Jarosława Obremskiego z Wrocławia, nie przestają walczyć o inwestycje w trasę z Wrocławia do stolicy przez Łódź. – 5 grudnia, zaraz po zmianie ministra transportu, senator Obremski złożył oświadczenie w tej sprawie do nowej minister. Potem złożyliśmy jeszcze jedno oświadczenie pod koniec stycznia, w którym zwracamy się o ponowne rozpatrzenie budowy szybkiego połączenia z Wrocławia do Warszawy przez Łódź  – mówi  Wojciech Partyka, dyrektor biura senatora Obremskiego. Jest nawet światełko i to dosłownie w tunelu, bo trwa budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna, a inwestycja w tunel średnicowy w Łodzi została wpisana do projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Pierwszy etap (głowica) ma być oddany do użytku już w 2015 roku. – To 1/4 sukcesu, bo do pełnego sukcesu brakuje trzech podobnych inwestycji: budowy 49 km torów łączących Wieruszów – Sieradz, elektryfikacji 44 km torów na trasie Oleśnica – Kępno i nadanie reszcie linii Wrocław – Łódź prędkości szlakowej 200 km/h – wylicza Wojciech Partyka. Lobbujący mają już nawet gotową ekspertyzę dotyczącą rewitalizacji linii Wieruszów – Sieradz. Teraz pozostaje tylko czekać na pozytywne decyzje minister Elżbiety Bieńkowskiej.

Janusz Krzeszowski

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl