Bachowskie tradycje we Wrocławiu
Należy pamiętać, że już w 1830 roku, a zatem niecały rok po wykonaniu przez zespoły pod dyrekcją Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego odnalezionej Pasji według św. Mateusza, arcydzieło lipskiego kantora wybrzmiało w Breslau dzięki dyrygentowi Johannowi Theodorowi Mosewiusowi. Ponadto w 1907 roku miasto było gospodarzem prestiżowego Festiwalu Bachowskiego, w ramach którego wystąpiła wybitna klawesynistka Wanda Landowska. Po wojnie bogatą tradycję wykonań utworów niemieckiego mistrza podtrzymywali organizatorzy festiwalu Wratislavia Cantans i to tam najczęściej można było posłuchać wielkich form wokalno-instrumentalnych. Teraz melomani nie muszą czekać do września. Doskonale wiedzą, że w Wielkim Tygodniu będą mogli posłuchać Pasji według św. Jana albo Pasji według św. Mateusza (naprzemiennie co roku).
Pasja o wielkiej urodzie
W tym roku zabrzmi wcześniejsza Pasja Janowa (numer katalogowy BWV 245), w której słuchacze poznają ostatnie chwile Chrystusa od chwili pojmania w ogrójcu po zabranie ciała przez Józefa z Arymatei i złożenie do grobu. Biblijne wydarzenia z Ewangelii rozpisane na partie Ewangelisty (narratora), Chrystusa, bohaterów indywidualnych, także zbiorowych zostały wzbogacone ariami (z tekstami autorstwa pastora Bartholda Heinricha Brockesa) i chorałami (jako rodzaj komentarza). Utwór ma bardzo precyzyjną konstrukcję dramaturgiczną, został podzielony na dwie części. Pierwsza dotyczy wydarzeń do momentu, gdy Piotr trzykrotnie wypiera się Chrystusa. Drugą rozpoczyna sąd Piłata, który ma finał we wstrząsającym okrzyku tłumu (chór) „Kreuzige ihn!” (Ukrzyżuj go!). Jednym z najpiękniejszym i najbardziej poruszających momentów w Pasji jest natomiast aria altowa „Es ist vollbracht” (Dokonało się) umieszczona pomiędzy słowami Chrystusa po wypiciu octu, a momentem, gdy oddał ducha.
Pasję według św. Jana poprowadzi w tym roku Jarosław Thiel, dyrektor Wrocławskiej orkiestry Barokowej, która zagra. Rolę chóru przejmą soliści, a wśród nich sopranistki Sabine Goetz i Jana Reiner, alty Markéta Cukrová i Annekathrin Laabs, tenory Virgil Hartinger, Dawid Jarząb i Karol Kozłowski oraz basy Henryk Boelun i Tomáš Král. Początek wieczoru w środę 16 kwietnia o godzinie 18.00 w Filharmonii Wrocławskiej. Bilety kosztują 25-60 zł.
Magdalena Talik