Autobus „Ogórek” będzie symbolem muzeum w zajezdni

Jelcz 272 MEX produkowany był w latach 1963-77. Model wytwarzany był na licencji Czechosłowackiej Skody 706 RTO MTZ. Przez swój charakterystyczny, wydłużony kształt potocznie nazywano go „Ogórkiem”. Na stałe zapisał się na kartach historii Wrocławia po strajku w sierpniu 1980 roku. O 4.30 rano kierowca Tomasz Surowiec zablokował nim wjazd do zajezdni MPK przy ul. Grabiszyńskiej. To symboliczny początek fali protestów związkowców.

  • Centrum historii Zajezdnia Wrocław.

    Autobus „Ogórek” będzie symbolem muzeum w zajezdni (fot. Janusz Krzeszowski)

  • Centrum historii Zajezdnia Wrocław.

    Autobus „Ogórek” będzie symbolem muzeum w zajezdni(fot. Ośrodek Pamięć i Przyszłość)

  • Centrum historii Zajezdnia Wrocław.

    Autobus „Ogórek” będzie symbolem muzeum w zajezdni(fot. Ośrodek Pamięć i Przyszłość)


– To była spontaniczna akcja. Po przeczytaniu postulatów zablokowaliśmy ten wjazd. Zrobiliśmy to dwoma autobusami– wspomina Tomasz Surowiec, działacz Solidarności, kierowca „Ogórka” – Na tamte lata to był szczyt myśli technicznej. No psuły się, ale większość usterek dało się usunąć młotkiem. O klimatyzacji, wspomaganiu i automatycznej skrzyni można było pomarzyć. Fajnie, że jeden egzemplarz przetrwał i zostanie odnowiony – dodaje.

Historia zatacza właśnie koło. Bo to właśnie „Ogórek” ma się stać symbolem powstającego właśnie Centrum Historii Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej. Prezentowane tam będą eksponaty związane z powojenną historią Wrocławia wśród nich właśnie zabytkowy Jelcz.

– Nie mogło tam zabraknąć „Ogórka”. On dla Centrum Historii Zajezdnia będzie tym czym dla Paryża jest Wieża Eiffla – żartuje Juliusz Woźny rzecznik prasowy Ośrodka Pamięć i Przyszłość. – Stanie on przed wejściem i będzie witać gości centrum. Będziemy produkować jego miniatury, które będą mogli kupić goście – dodaje.

Jednak zanim Jelcz 043 stanie się symbolem Centrum w zajezdni czeka go gruntowna modernizacja.

– Kiedy go prezentowaliśmy podczas wystawy „Solidarny Wrocław” autobus nie był na chodzie. Przywieźliśmy go na holu. Obawiam się, że rdza także zrobiła swoje i trzeba będzie odbudować fragment podłogi. Teraz odpada nawet podsufitka. Modernizacja zostanie podzielona na dwa etapy. Najpierw pojazd odzyska ładny wygląd, potem zajmiemy się poprawą stanu technicznego silnika – mówi Juliusz Woźny.

Początkowo w zabytkowym autobusie będą organizowane ekspozycje i zajęcia dla grup. Ośrodek Pamięć i Przyszłość chce pozyskać środki na renowację dzięki porozumieniu ze Związkiem Zawodowym Solidarność, a także Towarzystwem Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Muzeum Historii Zajezdnia

W Centrum Historii Zajezdnia zaprezentowana zostanie najnowsza historia Wrocławia od roku 1945 do współczesności. W muzeum będą ekspozycje, przedstawiające historię przesiedlenia ludności z Kresów, ale też dotyczące, między innymi, Pomarańczowej Alternatywy oraz wydarzeń związanych z wrocławską Solidarnością. Wyposażeniem muzeum oraz opieką merytoryczną zajmie się Ośrodek Pamięć i Przyszłość. Koszt inwestycji wyniesie 19 milionów złotych. Prace mają się zakończyć w sierpniu 2016 roku. Budowa ma ruszyć wiosną.

Przeczytaj więcej o zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej

Zgłoś uwagę