Aglomeracja wrocławska atrakcyjna dla inwestycji zagranicznych

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych podsumowała rok 2015. Z 56 projektów inwestycyjnych w Polsce, 14 ulokowano na Dolnym Śląsku – to najwięcej wśród wszystkich województw.

  • produkcja

    fot. ilustracyjne


Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych podkreśla, że w aglomeracji wrocławskiej i na Dolnym Śląsku w 2015 r. zagraniczni inwestorzy najczęściej lokowali pieniądze w sektorach motoryzacyjnym i B+R (badawczo-rozwojowym). Nakłady inwestycyjne wyniosły 176,4 mln euro, powstało 2 195 miejsc pracy.

Aglomeracja wrocławska atrakcyjna dla inwestorów

– Jestem niezmiernie dumny, że Dolny Śląsk i aglomeracja wrocławska po raz kolejny okazały się najbardziej atrakcyjnym miejscem do lokowania inwestycji w Polsce, o czym świadczy doskonały wynik w podsumowaniu liczby projektów zrealizowanych przez PAIiIZ w roku 2015. Oczywiście na ten sukces składa się wiele czynników, w tym doskonale rozwinięta infrastruktura, dobra jakość kształcenia na uczelniach i w szkołach technicznych, dogodna lokalizacja czy wysoka jakość życia. Cieszy fakt, że znaleźliśmy się na czele polskich regionów właśnie w tym roku, kiedy to Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, odpowiedzialna na pozyskiwanie inwestorów i współpracę z PAIiIZ, obchodzi swoje 10-lecie. Dowodzi to, że pomysł zrodzony w 2005 roku i wdrożony przez Prezydenta Wrocławia wraz z władzami okolicznych gmin okazał się skuteczny i przynosi korzyści całemu regionowi – mówi Dariusz Ostrowski, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

źródło: PAIiIZ

We Wrocławiu zainwestowali m.in.: BSH Bosch und Siemens Hausgerate Gmbh, PGS Software, Ryanair, Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o, Infusion, Red Embedded Consulting.

Czytaj – Produkcja i IT najważniejsze dla Wrocławia.

Więcej miejsc pracy

W kraju, najwięcej projektów zakończono przy wsparciu PAIiIZ w sektorze badawczo – rozwojowym (14 inwestycji o łącznej wartości 62 mln euro, które stworzą 969 miejsc pracy), motoryzacyjnym (12 projektów, 158 mln euro, 1 858 miejsc pracy) oraz liczonym łącznie sektorze nowoczesnych usług dla biznesu i ICT (10 projektów, 28,6 mln euro, 3 790 miejsc pracy).

– Rok 2015 w PAIiIZ upłynął pod hasłem reinwestycji, sektorów B+R i spożywczego oraz coraz lepszych miejsc pracy – powiedział prezes PAIiIZ Sławomir Majman podczas spotkania prasowego podsumowującego projekty inwestycyjne zakończone w tym roku przy udziale PAIiIZ. Bilans mijającego roku to 56 inwestycji, które łącznie stworzą 9 098 nowych miejsc pracy, czyli o ponad 300 więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej inwestycji z USA

Pod względem krajów, na liście PAIiIZ dominują Stany Zjednoczone (17 amerykańskich inwestycji o łącznej wartości 196 mln euro stworzy 3 325 nowych miejsc pracy) oraz inwestorzy z Niemiec, którzy sfinalizowali 8 projektów. – W Polsce dobrze czują się inwestorzy z krajów które nowocześnie zarządzają biznesem, czyli z USA, a także Skandynawii czy Azji – komentował Majman.

Jak PAIiIZ pozyskuje projekty inwestycyjne? 37% zakończonych w tym roku inwestycji to efekt prowadzonych przez Agencję działań z zakresu marketingu inwestycyjnego, czyli m.in. zagranicznych misji, w których uczestniczą przedstawiciele PAIiIZ, regionów i specjalnych stref ekonomicznych. Kolejne 37% to inwestorzy, którzy sami zgłosili się do Agencji. 14% to rezultat tzw „opieki poinwestycyjnej”, czyli reinwestycje obecnych już w Polsce firm.

W 2015 roku Agencja dostrzegła nowe trendy w specyfice projektów inwestycyjnych. Widać istotną zmianę na liście krajów, które inwestują w Polsce. Na trzecim miejscu projektów zakończonych w mijającym roku znalazły się ex aequo Korea Południowa i Polska, z których pochodziło po pięć projektów. – Polska jest w tym roku wielką gwiazdą w portfelu PAIiIZ – zaznaczył prezes Majman. – Druga największa inwestycja zakończona w 2015 r. przez Agencję to projekt Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita. Zainwestowała ona 90 mln euro i w woj. podlaskim utworzy 153 miejsca pracy – powiedział. Polacy inwestują głównie w sektorze badawczo-rozwojowym, IT oraz spożywczym, który jest jednocześnie bardzo ekspansywnym segmentem polskiej gospodarki.

Przedstawiciele Agencji podkreślają, że widoczny jest również powrót popularnych niegdyś w Polsce inwestycji japońskich oraz wzrost zainteresowania Polską firm włoskich, co jest efektem sukcesu Wystawy Światowej Expo 2015, która w tym roku organizowana była w Mediolanie.

Obecnie PAIiIZ prowadzi 186 projektów inwestycyjnych, o 21% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, które łącznie mogą stworzyć 38 495 nowych miejsc pracy. Wśród tzw „aktywnych”, czyli obecnie obsługiwanych, projektów największą grupę stanowią inwestorzy amerykańscy (46 projektów), niemieccy (27 projektów), francuscy i japońscy (po 13 projektów). Polskie inwestycje są już codziennością w PAIiIZ. Obecnie Agencja prowadzi 8 projektów rodzimych firm, które łącznie mogą stworzyć 1 791 nowych miejsc pracy. Pod względem sektorów wciąż dominują nowoczesne usługi dla biznesu (40 projektów) i motoryzacja (38 projektów), sektor IT (20 projektów) i badawczo-rozwojowy (14 projektów). 

jr/PAIiIZ

Zgłoś uwagę