Nowy terminal lotniska ma 2 lata

Zobacz, jak się zmienił


Dokładnie dwa lata temu, 11 marca 2012, z nowego terminalu wrocławskiego lotniska odleciał pierwszy pasażer. Okrągły jubileusz, to idealny moment, żeby trochę powspominać, porozmawiać o przyszłości i obdarować nagrodami. Szukajcie codziennie nowych materiałów na www.wroclaw.pl. Przygotowaliśmy m.in. plebiscyt dla Czytelników, wywiad i konkurs z nagrodami. 

Dziś cofamy się do momentu kiedy główne zadania obsługi pasażerów przejmuje nowy budynek, a stary terminal zaczyna służyć dla ruchu samolotów prywatnych. Niedziela, 11 marca 2012 roku. Była godzina 5.55 na pokładzie maszyny startującej do Warszawy zameldowało się 55 osób. Najwcześniej na pokład wszedł Tomasz Szaniec, którego uznaje się za pierwszego pasażera odlatującego z nowego wrocławskiego terminalu. Pierwszym, który przyleciał na nową halę odpraw, był natomiast Piotr Pejas i on także podróżował ze stolicy. Ten moment był przełomowy w historii wrocławskiego lotniska, bo zmieniło się dosłownie wszystko. Ciasny i niezbyt funkcjonalny terminal zastąpiła budowla na europejskim poziomie.

Terminal powstawał 29 miesięcy i był pierwszym ukończonym i uruchomionym przed EURO 2012 tego typu obiektem w Polsce. To, co zdecydowanie wyróżnia wrocławski port na tle innych polskich lotnisk, to imponująca kubatura 330 tys. metrów sześciennych - jedna z największych w Polsce.
 

Wrocław Airport - kiedyśWrocław Airport - teraz

Terminal na skrzydłach

Wrocław Airport - kiedyś Wrocław Airport - teraz

– Wrocławski terminal – pod względem designu i funkcjonalności - śmiało może konkurować z najnowocześniejszymi portami w Europie – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Dostrzegli to sami podróżni nagradzając nas w Ogólnopolskim Teście Lotnisk, przyznając nam tytuł Najbardziej Przyjaznego Lotniska 2012 roku – dodaje.

Kształt nowego terminalu wrocławskiego lotniska to zasługa pracowni JSK Architekci. Projekt urzeka przejrzystością konstrukcji i wysoką funkcjonalnością, połączoną z ekstrawaganckimi detalami. Najbardziej rozpoznawalnym elementem architektonicznym obiektu jest dach o powierzchni 19 tys.m2. Jest ukształtowany w formie fal, podkreślających element ruchu nierozłącznie związanego z podróżowaniem. 

Konstrukcja dachu podzielona została na 15-metrowe pasy ułożone naprzemiennie, co umożliwiło zastosowanie dachowych świetlików.

Przyjazne wnętrze

Hala Odlotów w Wrocław Airport - kiedyś Hala Odlotów Wrocław Airport - teraz

Dla pasażerów najważniejsze jest jednak wnętrze i jego funkcjonalność. Przejrzystość wnętrza sprawia, że poruszanie się po obiekcie może być intuicyjne. Szklana konstrukcja zapewnia niezapomniane wrażenia – pozwala obserwować samoloty wzbijające się w powietrze i lądujące na płycie lotniska. Taką możliwość mają pasażerowie czekający na odlot w zamkniętej strefie, klienci restauracji oraz wszyscy, którzy ruchomymi schodami wjadą na poziom +2, gdzie ulokowano taras widokowy. Wzdłuż hali terminalu ustawiono 18 drzewek Bucida Buceras z Florydy oraz szereg wygodnych i eleganckich siedzisk.

– Postawiliśmy na sprawdzone i funkcjonalne rozwiązania, z których korzystają największe europejskie lotniska np. w Paryżu czy Londynie, na których jest nie tylko komfortowo, ale także stylowo. W hali ogólnodostępnej stoją ciemne siedziska opatrzone sygnaturą Porsche Design, a w strefie zamkniętej zdecydowaliśmy się na drewniane akcenty – mówi Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury w Porcie Lotniczym Wrocław.

Potęga przestrzeni

Terminal wrocławskiego lotniska zbudowano od podstaw, uwzględniając w planach przyszłą rozbudowę. – Już na etapie projektu założyliśmy, że utrzymując dynamikę rozwoju wrocławskiego portu, będziemy potrzebować w przyszłości jeszcze większej przepustowości. Terminal powstał dzięki Euro, jednak będzie służył regionowi przez wiele kolejnych lat po mistrzostwach – wyjaśnia Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Już dziś obiekt jest w stanie obsłużyć blisko 4 mln podróżnych, po dalszej rozbudowie nawet 7 mln.

Tak było podczas Dni Otwartych

 

Rozbudowę umożliwia modułowa konstrukcja, która daje swobodę powiększenia w obu kierunkach wzdłuż płyty lotniska, równolegle do pasa startowego. Przy terminalu może stacjonować jednocześnie 16 samolotów. Pasażerowie przemieszczają się na pokład maszyn bezpośrednio z terminalu przez klatki i specjalne rękawy lotnicze. Wrocławskie lotnisko było pierwszym po Warszawie portem, które uruchomiło u siebie tego typu rozwiązanie. Dzisiaj korzystają z niego nawet przewoźnicy niskokosztowi. Przed obiektem znajduje się imponujący parking na 1100 samochodów z wydzieloną strefą VIP i specjalną strefą krótkiego postoju. 

Sam terminal został skomunikowany z regionem. Szybka i prosta komunikacja to zasługa nie tylko rozbudowanej infrastruktury wokół samego lotniska, ale także bliskiego położenia Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Dojazd do terminalu z autostrady A4 zajmuje tylko 8 minut, od strony Poznania czy Warszawy ok. 15 minut, a z centrum Wrocławia i głównego dworca kolejowego dojedziemy w zaledwie 20 minut.

Opracował: Janusz Krzeszowski 

Hala Odlotów Wrocław Airport - kiedyś Hala Odlotów Wrocław Airport - teraz

Terminal w liczbach

Inwestor: Port Lotniczy Wrocław S.A.
Architekt: JSK Architekci Sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Hochtief Polska oddział w Poznaniu
Data rozpoczęcia budowy: wrzesień 2009
Data zakończenia budowy: luty 2012
Otwarcie obiektu: marzec 2012
Koszt budowy: ok. 300 mln zł (łącznie z towarzyszącą infrastrukturą – 400 mln zł)

Zgłoś uwagę